Hur ser islam på funktionsnedsatta?

Under påskhelgen tycker jag det passar perfekt att reflektera över religion och funktionshinder. Grundmaterialet i denna text har jag lånat från tidningen Stiletten. En mycket läsvärd artikel skriven av Madelene Axelsson. Det handlar om islam.


Synen på en funktionsnedsättning inom islam handlar generellt om att en person utsatts för en prövning. Och om något ”tagits” från individen, som exempelvis jag som inte går så bra, ersätts jag med en annan talang. Vad kan jag ha för extra kvalité tro? Islam ser dock människan som ett naturligt fenomen, att vi inte är kompletta och har våra begränsningar, och därför är inte en funktionsnedsättning något negativt hinder. Enligt islam finns inte lyckan i om man kan gå eller har mycket pengar, det handlar om vad som finns i ditt hjärta och din tro.

Inom islam har alla ett stort eget ansvar och man ska göra sitt bästa för att inte lida. En funktionsnedsättning är en prövning men sällan ett straff. Vi prövas ständigt av Gud, men Gud dömer aldrig utifrån utseende och funktion utan efter vår tro och våra handlingar. Egentligen lägger inte islam så stor vikt vid kroppens funktioner överhuvudtaget utan fokuserar mer på livet efter detta. Har du en funktionsnedsättning nu finns chansen att du får färre prövningar i nästa liv.


Enligt islam är det samhällets plikt att hjälpa alla som är marginaliserade för att de ska uppleva att deras liv är fulländat. Islam står för religionsfrihet, demokrati och mänskliga rättigheter, men tyvärr stämmer varken den första eller andra meningen alla gånger. Enligt Ahmed al-Mofy, ordförande i Islamiska informationsföreningen i Göteborg som intervjuats i tidningen Stiletten, visar forskning att många muslimer med funktionsnedsättningar känner sig starkt nedvärderade. Men det har inget med religion att göra. Diktatorer som styr i många muslimska länder i kombination med låg välfärd gör att många funktionshindrade har det generellt sämre än andra.

När det gäller abortering av foster med funktionsnedsättningar är det alltid ytterst kvinnans beslut. Om flera experter konstaterat att fostret har en grav funktionsnedsättning, fysisk eller mental är det okej att göra abort om fostret inte är över fyra månader gammalt. Och när det gäller Koranen finns den i både punktskrift och som talbok i muslimska länder.

Kommentarer
Postat av: Gammelsmurfen i Nyehusen

Din extra kvalité är väl din förmåga att i skrift få fram det du vill. Samt muntligt göra det samma när du åker på informationsresor..

2010-04-03 @ 20:59:07
URL: http://gammelsmurfen.bloggagratis.se
Postat av: Ingrid

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din sida, men jag är glad att jag gjorde det :). Prenumererar nu på din sida på BlogLovin'!

2012-03-19 @ 00:33:35
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0