Behöver man egentligen rösta

Du undrar hur mycket du egentligen kan påverka? En vän sa igår att det inte spelar någon roll ifall han röstar eller inte: ”Vad spelar en liten människas röst för roll bland alla miljoner i Sverige som har rösträtt?”. Om jag lyckades få honom på andra tankar törs jag inte lova, men jag gjorde i alla fall ett rejält försök att få honom att byta åsikt. Att övertyga honom om vikten av att gå och rösta. Det är en demokratisk rättighet, men jag ser det samtidigt som en skyldighet att helt enkelt ta sitt ansvar och göra sin röst hörd. Personligen vet jag att det går att påverka. Jag har flera exempel med allt från min tid som facklig förtroendevald i Statstjänstemannaförbundet till dagens engagemang inom handikappolitiken. Tack vare insändare, motioner, demonstrationer och medborgarförslag har jag definitivt påverkat. Och när det gäller valet kan det ibland hänga på några få röster om ”rätt” person  blir förtroendevald eller inte. Vem du röstar på är upp till dig att bestämma, men jag kräver att du gör ett seriöst val och varför inte läsa på lite om partierna och dess kandidater.

Först börjar du med att läsa tidningen Dagens debattartikel om att alla måste få rösta på lika villkor. Därefter läser du debattartikeln ”Politik också för funktionshindrade” i Värmlandstidningen nwt. Avslutningsvis gör du en djupdykning bland alla kandidater på sajten Valpejl och missar absolut inte Maria Johanssons fantastiska genomgång av partiernas valmanifest.

Kommentarer
Postat av: HSA-Niklas

Ja, inte finns det många legitima skäl till att röstskolka. Miljontals (miljarder?) människor världen över slåss än idag för att gå till valurnorna. Hoppas du övertygade din vän.

2010-09-03 @ 11:28:39
URL: http://hsa-niklas.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0