KDs valmanifest

Jag röstar inte för särlösningar. Min målsättning är att alla, utifrån egna förutsättningar och individuella behov, ska ges lika möjligheter att ta sig fram i livet. Och därför gör Kristdemokraternas valmanifest mig riktigt besviken. Det handlar om 89 vallöften under 13 rubriker som döpts till ”13 steg och 89 vallöften för ett mänskligare Sverige”. Det som irriterar mig är ett vallöfte som bygger på att KD vill att individer med en funktionsnedsättning ska erbjudas tio tusen nya jobb i den offentliga sektorn. Mer pengar ska alltså avsättas till lönebidragstjänster.
– Alla som kan ska få jobba. Det behövs särskilda insatser för personer med funktionsnedsättningar, sa partiledaren Göran Hägglund.
Eftersom arbetslösheten alltid är högst bland individer med en funktionsnedsättning borde jag jubla, men det är särlösningen som irriterar.

Personligen vill jag inte vara bidragsberoende och ha ett arbete bara för att arbetsgivaren inte behöver betala många ören för att ”ta hand om mig”. Personligen vill jag inte välja mellan någon variant av förtidspensionering, sjukskrivning, speciella arbetslöshetsprojekt för funkisar eller en lönebidragsanställning. Jag vill kunna gå till vilken arbetsförmedling som helst och räkna med att lokalerna är tillgängliga och bli seriöst bemött av kunnig personal. Därefter vill jag gå igenom mina kvalitéer och svagheter, skriva ett CV och kastas ut i konkurrens med andra arbetslösa, vare sig de är individer från en annan nationalitet, annan planet, homosexuella, rödhåriga eller.... jag tänkte skriva ”vanliga”, men i så fall skulle jag vara ”ovanlig” och.... ja, kanske är jag lite ovanlig som tycker om ketchup till pannkakan.

Jag vill sitta i en anställningsintervju och bedömas utifrån mina individuella kvalitéer och svagheter, ingenting annat. Hade jag varit arbetslös hade jag velat ha jobb utifrån min kompitens och inte för att jag är en billig arbetskraft eller av barmhärtighet. Personligen röstar jag gärna på den politiker som förbättrar arbetsmarknaden för funktionsnedsatta, men det ska inte ske genom särlösningar. Det känns bra, tycker jag, att sedan 2007 vara en oberoende egenföretagare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0