Tillgängligare YouTube

Har du sett att YouTube blivit tillgängligare? Det handlar om att videodelningssajten har lanserat en ny funktion för döva och hörselskadade. Med hjälp av mjukvara från Google kan YouTubes användare texta videofilmer. Dessutom kan man få textningen översatt till flera olika språk. Hittills finns tjänsten endast på några av YouTubes kanaler men vad jag hört är målsättningen att alla filmer ska kunna textas på sikt. När jag hörde talas om detta lät det jättebra men efter att ha provat blir betyget bara godkänt. För att textfunktionen ska fungera måste filmens huvudperson nämligen tala långsamt och tydligt. Är det flera som diskuterar eller någon som pratar för fort blir det inte bra. Översätter man text från engelska till exempelvis svenska fungerar det men här förekommer också fel då och då eftersomi meningsbyggnaden inte fungerar. Bäst fungerar textning och översättning om videons upphovsman manuellt lägger in undertexter.

Kommentarer
Postat av: Gammelsmurfen i Nyehusen

Angående tillgänglighet rent allmänt. Lyssnade på David Lega som ju är på valturne just nu. Han har olika syn på tillgänglighet beroende på var det gäller.

Han har större krav på att handikapphissarna fungerar på SJ än att en LITEN affär är tillgänglig.



Kommentar...



En fundering till efter att ha lyssnat på föredraget ovan nämnt: Har även du tröttnat på namnhysterin gällande "dig"?

(Invalid som blev... som blev...som blev RullstolsBUNDEN som blev BUREN, som blev funtionshindrad som numera tydligen är BRUKARE (har jag dock missat)



Vad kallar DU dig undrar jag lite framfusigt ;-)

2010-09-02 @ 09:00:42
URL: http://gammelsmurfen.bloggagratis.se
Postat av: lars-göran

Jag brukar be folk att de kallar mig för Lars-göran.

2010-09-03 @ 01:12:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0