Två politiker i rullstol

Snart är det val och frågan är naturligtvis vem som får min röst. I dagens blogginlägg gör jag det enkelt för mig genom att bara ta upp två alternativ. Under tidigare mandatperioder har det suttit politiker med dyslexi, syn- eller hörselnedsättningar och andra funktionshinder i riksdagen, men det har aldrig dykt upp en folkvald rörelsehindrad individ som använder rullstol för att exempelvis gå upp i talarstolen. Det finns personer som försökt men hittills har ingen rullstolsanvändare blivit invald. Inför den kommande mandatperioden är chansen dock stor att de rörelsehindrade skriver ett nytt kapitel i den Svenska historien. Det är antingen David Lega från Kd eller Jesper Odelberg från V som gäller, eller kanske båda.

Om jag tvingas välja... Om jag absolut inte har några andra alternativ... Om jag totalt bortser från Kristdemokraternas och Vänsterpartiets valmanifest eller generella ideologi... Vad skulle jag rösta på om jag helt enkelt bara tvingades välja mellan herr Lega eller herr Odelberg. Efter att ha läst en artikel i Svensk Handikapptidskrift och googlat på herrarna för att läsa/lyssna på diverse uttalande är valet enkelt. David Lega har gjort mycket bra och säger många tänkvärda saker i sina föreläsningar, men jag vill leva i ett samhälle där det är självklart att jag aldrig ska bli kränkt, sårad eller diskriminerad på grund av att jag råkar ta mig fram i livet med hjul, och därför röstar jag för Jesper Odelberg. Jag blir orolig när jag hör Lega säga ”som funktionshindrad måste man vara beredd att kortsiktigt anpassa sig till samhället för att på lite sikt nå resultat”. Jag håller däremot med till hundra procent när Odelberg säger ”att ett samhälle som är tillgängligt för alla är ett bättre samhälle för alla” och lovar att arbeta för en lag mot diskriminering av funktionshindrade.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0