Kattuppfödning av Devon Rex

Melodifestivalens deltävling i Sandviken är över och jag lovar att det ska dröja riktigt länge innan jag nämner ordet melodifestival i min blogg igen. Skriv gärna en kommentar och berätta om det var rätt låt som vann.

Till vardags arbetar jag med tillgänglighet- och bemötandefrågor. På fritiden pysslar jag bland annat med katter. Då och då är det utställningar som gäller men just nu är allt fokus på två nyfödda kattungar. Kattrasen heter Deven Rex och vår svarta hona heter Selma. Pappan heter Truman.

 

För dig som vill veta mer, och varje dag följa kattungarnas utveckling, rekomenderar jag varmt att du tittar in på min frus blogg. Missa INTE att klicka på länken här nedanför.

 

http://mytorex.blogspot.com/

 

Så här skriver Sverak om kattrasen:

Devon rex är livlig, intelligent, företagsam och pratar gärna med en mild, behaglig röst. Den är i stort behov av stimulans och om ägaren arbetar långa dagar mår den bra av ytterligare en katt som sällskap. En devon rex älskar värme mer än andra normalpälsade katter och lämpar sig därför inte som utekatt.

Pälsen är mycket lättskött, ingen egentlig pälsvård fordras och katten hårar obetydligt. Pälsen är lockig eller vågig och ska täcka hela katten. Den består nästan enbart av underull men rester av det yttersta pälslagret, täck- eller stickelhåren, kan finnas kvar hos vissa individer. Pälsen kan då kännas något sträv, framför allt på ryggen. Morrhår och ögonbrynshår är krusiga.

Kroppen är medellång och slank men ändå fast och muskulös. Bröstkorgen ska vara bred, vilket gör att katten framifrån sett ter sig en aning hjulbent. Benen är slanka och tassarna små och ovala. Svansen är lång.

Huvudet är kort, relativt brett och kilformat med framträdande kindben, kort nos och kraftig haka. I profil syns en markerad pannavsats, så kallat stop. Ögonen är stora, ovala och något snedställda. Öronen är mycket stora, breda vid basen, lågt ansatta och bör bäras något utåtvinklade.

Devon rexens uttryck får en nästan att tänka på en fladdermus…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0