OS - minst 25 timmar per dygn

När det nya landslagstödet från Riksidrottsförbundet betalades ut i december till idrotts-Sverige visade det sig att funkis-idrottarna fick mest pengar, nämligen 3,6 miljoner kronor. Nu hoppas jag att media tar sitt ansvar och på samma sätt som Riksidrottsförbundet bevakar Paralympics mer än OS.

Den enorma tevebevakningen på idrott och fram för allt de olympiska spelen förundrar mig. Personligen är jag sportintresserad och tackar inte nej till några timmar framför sport-tv. Men att under OS sända sport mer eller mindre dygnet runt känns mycket även för mig. Det är OS tjugofem timmar, varje dag, av dygnets tjugofyra. Ungefär en månad efter OS är det dags för Paralympics, de funktionsnedsattas kamp om de ädla medaljerna. Men vart är bevakningen då? Idrottsmän och kvinnor har tränat under många år, presterar bra resultat och har även övervunnit sin funktionsnedsättning. Det är fascinerande att se den ena hjälteinsatsen efter den andra. Men vart är den mediala bevakningen då? Har jag tur får jag se ett litet sammandrag så sent att alla redan gått till sängs. En guldmedalj i Paralympics skulle aldrig knuffa bort ett ordinarie teveprogram samtidigt som en uråkning i OS vänder upp och ner på hela tevetablån.

 

För att individer med en funktionsnedsättning ska kunna leva i det svenska samhället på ett rättvist sätt som andra är jag övertygad om att funkisar måste synas och höras mer. Jag utmanar härmed alla tevekanaler. Vem vågar ta steget och göra något som ingen annan gjort? Och jag lovar att tittarsiffrorna kommer att öka rejält för det tevebolag som visar Paralympics på bästa sändningstid eftersom många är intresserade och vill se. Paralympics 2010, i Vancouver/Whistler, äger rum 12-21 mars. Totalt deltar 600 aktiva från 45 nationer. Den svenska truppen består av 24 aktiva och 22 ledare.

 

Vill du läsa mer klickar du här:
http://www.shif.se/t2pa.aspx?p=1422182

http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?ProgramId=3681&Artikel=3427040

Kommentarer
Postat av: KriBo

Så sant som det är sagt. Varje år tänker man att " I ÅR skall de visa mer av Paralympics" men varje år blir man lika besviken.

2010-02-19 @ 13:10:21
URL: http://gammelsmurfen.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0