Syntolkad melodifestival

Det var nog 2004 som jag hörde talas om syntolkad porrfilm första gången. Många minns säkert Jonas Frankssons populära teveprogram "CP-magasinet" som verkligen testade gränserna för vad god tillgänglighet och ett gott bemötande egentligen är. Några medlemmar från föreningen Unga Synskadade satte sig i en biograf tillsammans med en tolk som detaljerat beskrev det som visades på filmduken. Målsättningen var att även synskadade skulle ha rätt att bilda sig en egen uppfattning om porr.

Från och med deltävlingen i Scandinavium får synskadade även möjlighet att bilda sig en bättre uppfattning om melodifestivalen. Efter allt fokus på melodifestivalen i min blogg under förra veckan lovade jag att inte nämna ordet "melodifestival" på mycket länge. Mitt löfte höll bara i några dagar. När jag hörde talas om att den tredje deltävlingen, som avgörs i Göteborg, syntolkas kunde jag naturligtvis inte låta bli att skriva om det fantastiskt positiva initiativet. Vad jag vet är det första gången i Melodifestivalens historia som den musikaliska tävlingen syntolkas. Troligtvis blir det nu äntligen rätt låt som vinner eftersom fler ges rättvisare möjligheter att rösta.


Kommentarer
Postat av: KriBo

Men du -- nu kan jag ha jättefel, så ta inte detta som sanning --"syntolkas" inte programmet i radio? Dvs programledarna berättar om klädsel mm för lyssnarna?

2010-02-20 @ 09:06:59
URL: http://gammelsmurfen.bloggagratis.se
Postat av: Björn A Wallner

CP-magasinet borde man visa igen med dig som programledare L-G det skulle vara grymt att få se dig göra en sådan grej.

2010-02-20 @ 13:31:53
Postat av: Lars-Göran Wadén

Ber du en synskadad lyssna på radio istället för syntolk, och menar att det är lika bra, får du nog en synskadad ovän. Samtidigt håller jag med dig KriBo. Radiopratare är grymt bra på att beskriva så lyssnaren får bilder. En radiopratare = en syntolk light. Trots att jag har all mitt seende i behåll har jag, vid sportevenemang eller melodifestivalen, flera gånger stängt av teveljudet och satt på radion.

Björn: Ja... Det vore skoj om CP-magasinet eller något liknande program kom tillbaka. I dag finns bara P1 programmet "Välviljans apartheid" på radion.

2010-02-20 @ 14:37:30
URL: http://livetrullarvidare.blogg.se/
Postat av: Peter Lilliecrona

Göteborg och deltävling 3 var en test för syntolkning. Det var mycket förarbete och teknik som skulle fungera.

Efter kommande utvärdering hoppas jag att Melodifestivalen kommer syntolkas på alla orter under 2011.

Syntolkningsreportage i Västnytt. http://bit.ly/axR2yn, efter presentationen kan man hoppa in 11:28 för att se reportaget.



På samma sätt som det är skillnad mellan referat och syntolkning, är det är också en stor skillnad att finnas med på plats eller höra det via kompis, radion eller TV:n.

2010-02-24 @ 12:51:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0