Två svenska soldater döda

Det är tragiskt. Krig är aldrig roligt och när soldater dör är det hemskt. Det spelar ingen roll vilket land det handlar om. Det är alltid lika illa. Men när krigsnyheter pumpas ut i mediabruset blir jag sällan berörd. Naturligtvis inser jag det tragiska, men krigshistorierna utspelas alltid i ett avlägset hörn av världen dit jag inte har någon personlig rellation. Kanske är jag en av alla avtrubbade? Men så inträffar något som vänder upp och ner på allt. Två svenska män har stupat i ett krig i Afghanistan. Och plötsligt får ord som "soldat" och "krig" en helt ny innebörd. Det har hänt förr att vårt neutrala land krigar med soldater som dör, men det känns ändå overkligt.

Jag vill verkligen vara tydlig och poängtera att det som hänt är grymt tragiskt. Men trots allt tråkigt med denna nyhet kan jag, när det gäller tillgänglighetsfrågan, se en positiv möjlighet. Om vi går mot en trend där Sverige blir allt mer aktiv i världens alla krig får vi samtidigt ett tillgängligare samhälle. Nu undrar du hur jag får ihop det här, men det är enkelt. Alla som har den minsta kunskapen kring tillgänglighetsfrågor vet att USA är en föregångare. Jag ljuger nog inte om jag till och med utnämner USA som världens mest tillgängliga land. Och vet du varför? De organisationer som under många år arbetat hårt för att få stränga diskrimineringslagar och ett tillgängligt amerikanskt samhälle består till stora delar av skadade krigsveteraner. Sverige och svenskarna har en förmåga att efterlikna USA. Kanske kan vi en dag betrakta oss som grannländer på varsin sida om Atlanten? Om Sveriges "krigstrend" håller i sig kan vi hoppas på en tillgänglighetsrevolution om några år. Sverige får massor av krigsskadade män och kvinnor som kämpat för sitt land och hyllas som hjältar. Halta och lytta som saknar en kroppsdel här och där eller tar sig fram i rullstol organiserar sig. Tillsammans bildar de en stark opinion som
tvingar myndigheter, landsting, kommuner och regeringen att ta sitt ansvar och göra landet Sverige tillgängligt och användbart för alla sina hjältar. Och så blir vi plötsligt ett "mini-USA" även i tillgänglighetsfrågan.

Kommentarer
Postat av: Krister

Hej! Såg din "annons" på annan blogg. Har tagit mig friheten att länka till dig från MIN blogg. Under länknamn: "Livet sett från en rullstol". Eftersom det förklarar mer än ditt namn. Om du INTE tycker om detta får du givetvis höra av dig så ändrar jag!!



Jag finner din blogg viktig eftersom jag under 26 år varit gift med en rullstolsburen kvinna. (som avled 2006)Därför är ditt ämne ett som engagerat mig under många år!

2010-02-09 @ 12:58:56
URL: http://gammelsmurfen.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0