Batongen viftande kring drivringen

I dag hörde jag ett intressant nyhetsinslag från Sveriges radio på Gotland. Det handlade om att polismyndigheten nu blivit allt bättre på att rekrytera personer med funktionsnedsättning. Förutom ICA, MAX och några till är det sedan länge kännt att både privata företagare och myndigheter/kommuner/landsting är dåliga på att anställa personer med en funktionsnedsättning. Statistiken är inte jämngrå utan mer eller mindre totalt svart när det gäller arbetslöshetssiffror. Du kan nästan dra ett likhetstecken mellan synskadade, rörelsehindrade och hörselskadade och arbetslöshet. Men nu gör alltså landets polismyndigheter ett försök att förbättra statistiken. Länspolismästare Carin Götblad vill slå ett slag för funkisar och deras möjligheter till arbete inom polisen. Inom några år hoppas jag därför att en döv kvinna tar upp anmälan när jag haft inbrott, att en blind man hjälper mig fixa nytt pass inför utlandssemestern och att en rullstolsanvändande konstapel patrullerar utanför på gator och torg med batongen viftande kring drivringen.
Visst vore härligt!


Kommentarer
Postat av: Gammelsmurfen i Nyehusen



Vad gäller synskade känner jag en som är blind och jobbar på röntgen.

När jag gjorde min vapenfria värnplikt för över 30 år sedan var det en blind på sjukgymnastiken. Det sista är visserligen länge sedan, men med lite fantasi och tankeförmåga hos arbets"givare" finns det faktiskt arbeten som passar alla.

Min rullstolsburna fru hade arbete på kontor och det fungerade bra med god vilja från arbetsgivare kommunen.



Samhall var ju en tid en arbetsplats för funktionshindrade, men med tiden har det ju ändrats till "normalpuckade" med arbetsskada och krav på lönsamhet. Men lokalt vet jag två med CPskada som arbetat därstädes

2010-07-02 @ 12:41:08
URL: http://gammelsmurfen.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0