En tillgänglig festival

Gävles sommarfestival med stort ”F” pågår just nu. Igår började hårdrocksfestivalen Getaway Rock Festival och pågår fram tills den 10:e. Tre dagar med musikaliska attraktioner som Slash, Motörhead och Megadeth. Totalt handlar det om närmare 70 band. Men frågan är om en av Gävlesommarens största arrangemang är något för mig? Och då menar jag inte att det handlar om att mina personliga musikfavoriter är Louise Hoffsten, Stefan Sundström och Bo Kaspers Orkester. Då och då kan till och med jag faktiskt tycka om viss hårdrock. Frågan handlar om tillgänglighet.

Är det någon idé att jag, som rullstolsanvändare, köper en biljett? Är festivalen öppen och tillgänglig för alla, eller väljer arrangören att utestänga vissa individer? Har någon tänkt på att även jag behöver gå på toaletten och därför sett till att det finns tillgängliga toaletter? Går det att beställa mat och dryck, och sedan mumsa i sig godsakerna på serveringen/restaurangen även om man använder rullstol? Och finns det speciellt reserverade rullstolsplatser uppbyggda framför scenerna?

Igår var jag där. I dag åker jag dit igen. Imorgon är det hårdrocksfestival som gäller. Möjligheterna att ta sig till restaurangerna är okej. Visst har de flesta försäljningsstånd höga diskar och markytan är långt ifrån jämn och hård på festivalområdet. Men det fungerar. Det är ju ändå festival och att astfaltera hela området och sänka alla försäljningsdiskar är kanske för mycket begärt. På festivalområdet finns även en tillgänglig toalett. Lite snålt med bara en, men det finns ändå ett tillgängligt alternativ. Och rullstolsläktaren framför den stora scenen, där jag satt och såg Megadeth igår, fungerar perfekt. Den är för liten eftersom alla rullstolsanvändare inte fick plats, men det finns i alla fall ett tillgängligt alternativ.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0