Kan någon hjälpa mig?

Vädret är fantastiskt. Sitter på altanen under parasollet och läser tidningen Svensk Handikapptidskrift nummer ett 2010. Det handlar om DHR som menar att Svenska staten medvetet bryter mot FNs konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Man tar fram exempel som att den nästan statliga posten sätter upp nya höga brevlådor och att det inte ställs några tillgänglighetskrav på nya tågoperatörer under avregleringen av järnvägstrafiken. För att testa sin teori, om Svenska staten medvetet bryter mot FN-konventionen,  har organisationen enligt tidningsartikeln gjort en anmälan till diskrimineringsombudsmannen. Intressant tycker jag och väntar med spänning på ett svar. Tycker diskrimineringsombudsmannen att den Svenska staten bryter mot FN-konventionen? Om staten gör fel, vilket straff borde de i så fall ha? Så kom jag plötsligt på att jag sitter och läser en ”gammal” tidning. Artikeln är från i vintras, DHR anmälde alltså staten för ett halvår sedan. De senaste timmarna har jag vänt ut och in på mitt kontor för att hitta nyare exemplar av Svensk Handikapptidskrift. Jag har sökt massor på Internet, men hittar ingenting. Nu undrar jag om någon av er läsare kan hjälpa mig? Finns det någon där ute i cyberspace som har svaret? Bryter staten mot FNs konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning eller inte?

Kommentarer
Postat av: Björn A Wallner

Om jag har förstått det rätt så undrar du om Sverige har blivit dömda för diskriminering? Ring FN-kontoret eller riksdagsdepartmentet så kan du få svar. Det är offentliga uppgifter så dessa måste lämnas ut.

2010-07-07 @ 23:11:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0