Dåliga digitala plattformar

Specialpedagogiska Skolmyndigheten har kommit fram till att digitala utbildningsplattformar på svenska skolor har så stora brister att de utestänger elever med funktionsnedsättningar. I sin rapport skriver myndigheten att det främst handlar om webbsidor där lärare, elever och föräldrar kan kommunicera och få tillgång till dokument, planering, övningar osv... Marknaden domineras av tolv plattformar. Samtliga får underkänt när det gäller teknisk tillgänglighet. För att alla ska kunna använda dem måste de göras om. Specialpedagogiska Skolmyndigheten har rangordnad de granskade digitala plattformarna och presenterar det nedslående resultatet enligt tabellen. I rapporten skriver man bland annat att en eleven kan utestängas helt eller delvis vilket kan betecknas som ren diskriminering.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0