Tillgänglig konst på Göransson arena


De Göranssonska stiftelserna har använt över 240 miljoner för att bygga den nya multiarenan i Sandviken där Saik spelar inomhusbandy och melodifestivalen nyligen arrangerades. Det har lagts ner mycket tid på arenans arkitektur och inredning men i flera fall har tillgängligheten glömts bort. När Sveriges största innomhusarena invigdes i maj förra året visade det sig att Boverkets byggnormer uppfylls bara halvbra. Det som skulle bli Sandvikens stolthet har mest kantats av problem, allt från biljettsystemtrassel och interna strider om ledarskapet till taket som kanske inte håller på grund av snö och bristande tillgänglighet.

För några dagar sedan avslöjade lokaltidningarna Arbetarbladet och Gefle Dagblad att de Göranssonska stiftelserna putsar in ännu mer pengar. De som trodde att pengarna ska användas för att exempelvis åtgärda tillgänglighetsbrister har fel. Totalt lägger man en budget på 300 000 kronor för konstnärliga utsmyckningar. Alla yrkesverksamma konstnärer får skicka in förslag fram tills den 19 april, och sedan väljs ett vinnande bidrag ut. Eftersom jag driver ett eget företag, har F-skattsedel och anser mig själv mycket konstnärlig så borde jag få vara med. Jag har flera förslag som jag gärna delar med mig via min blogg. Nu håller jag tummarna och hoppas att jag vinner.



Kommentarer
Postat av: trollhare

Tjusig konst! :) Synd bara att det inte verkar gå att förstora bilderna, det syns väldigt dåligt vad det är på dem.



Är det såna som skulle räknas som "enkelt avhjälpta hinder"? Hur kan man få bygga nytt utan att tänka på tillgängligheten? De borde få böta för det.

2010-03-03 @ 14:37:42
URL: http://trollhare.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0