Offentliggör diskrimineringsutredningen!

Jag vill, jag vill, jag VILL läsa diskrimineringsutredningen. Men den är hemligstämplad av Integrations- och jämställdhetsdepartementet. Utredningen tillsattes 2009 för att utreda om underlåtenhet att vidta åtgärder mot bristande tillgänglighet ska ingå i diskrimineringslagstiftningen. Trots att det nu har gått fem månader sedan utredningen blev klar vägrar regeringen att offentliggöra den och skicka den på remiss. Varför, vad är regeringen rädd för? Personligen tycker jag det är både tragist, irriterande och lite coolt. Det där sista handlar om att tillgänglighetsfrågan uppenbarligen nu blivit så het och politiskt känslig (och det är lite "fräckt") att den hemligstämplats. Borde ju vara något för självaste Janne "Uppdrag granskning" Josefsson att sätta tänderna i.

Med detta hemlighetsmakeri bryter regeringen mot den FN-konvention som Sverige har undertecknat om rättigheter för personer med funktionsnedsättningar. Jag, hela DHR, och många andra kräver därför att utredningen offentliggörs. Gör det du också. Hjälpt till att lyfta denna fråga ytterligare och sätt press på regeringen genom att gå med i Facebookgruppen "Offentliggör diskrimininerigsutredningen!" som DHR står bakom. Boka därefter in lördagen den 29 maj för deltagande i Marschen för tillgänglighet som arrangeras i ett 30-tal av landets kommuner.

Läs mer exempelvis HÄR eller så klickar du HÄR.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0