Allt kan göras tillgängligt för alla

Jag upplever att det alltid är två avgörande hinder som dyker upp när tillgänglighetsfrågan läggs fram på dagordningen. För det första anses åtgärderna kosta för mycket och för det andra handlar det om inställningen att allt ändå inte kan anpassas för alla och därför blir "problemet" så stort att det sopas under mattan. Båda argumenten är skitsnack. När det gäller kostnader handlar det om att prioritera verksamhets pengar på rätt sätt. I exempelvis en kommun finns det många aktörer som vill ha medel till sina verksamheter. Politikerna måste prioritera och konkurera det ena mot det andra. Om politikerna väljer att satsa några procent av budgeten på tillgänglighetsåtgärder varje år går kommunen mot en säker tillväxt. Det finns i dag massor av goda exempel på kommuner, landsting och privata företagare som sett tillgänglighetsåtgärder som en investering och på sikt ökat sin omsättning radikalt.

Den felaktiga inställningen om att allt inte kan göras tillgängligt för alla måste bort. Trots att jag naturligtvis inte har all kunskap kring alla individers unika behov törs jag påstå att allt kan göras tillgängligt för alla. Jag skulle kunna fylla bloggen med en mängd exempel som först uppfattades som omöjliga problem, men sedan har lyckats genomförts. Men det går ju inte att anpassa miljön för alla, hör jag någon säga.
- Tänk om personen exempelvis både är svårt syn- och hörselskadad?
Jo då... det går. När det handlar om att göra vårt samhälle användbart och tillgängligt för Sveriges ungefär 2 000 personer med dövblindhet tar jag hjälp av en bok som nyligen kom ut på Mo Gårds förlag. Boken heter "Att anpassa miljön för personer med svåra syn- och hörselskador" och har finansierats av Allmänna arvsfonden. Boken har tagits fram tack vare ett sammarbete mellan Föreningen Sveriges Dövblinda, FSDB, Mo Gård, Nationellt Kunskapscenter för Dövblindfrågor, Hjälpmedelsinstituetet och Handisam. Boken är nästan gratis så beställ den du också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0