Funkisar har värre hemligheter än kungen

Den nya boken om kungens hemligheter är ingenting mot de hemlisar som just nu samlas på hög i Umeå. Där driver nämligen Ögonblicksteatern ett projekt som heter "Normal". Målsättningen är att öppna upp teatervärlden för personer med funktionsnedsättningar, att utmana den fysiska och psykiska normaliteten och att utveckla teatern som konstart. Under 2010 har de haft kontakt med funkisar runt om i landet. De har letat efter de erfarenheter och tankar som vi till vardags knappt vågar tala om som exempelvis skam, bemötande, rädslor, pinsamheter, begär, orättvisor, sex, olikheter, diskriminering osv... De har helt enkelt försökt hitta funkisarnas hemligaste hemligheter. Nu väntar jag med spänning för enligt ansvariga på Ögonblicksteatern går projektet nu in i fas två. Efter att noga läst alla hemlisar ska arbetet utmynna i två föreställningar under 2011. Personligen hoppas jag verkligen att Ögonblicksteatern inte bara visar upp sig i Umeå utan gör en landsomfattande turné där man bland annat stannar hos mig i Gävle. Naturligtvis vill jag se och höra de mest intima hemligaste hemligheter bland personer med funktionsnedsättningar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0