Institutet för Human Teknologi

Den 11 september arrangerade DHR en temadag i Sandviken för att lyfta tillgänglighetsfrågan i valrörelsen. En punkt på dagordningen handlade om Institutet för Human Teknologi, IHT. Verksamhetsledaren Olle Östlin berättade att IHT är en ideell förening, bildad av NITA - Nationellt IT-användarcentrum vid Uppsala Universitet, Bollnäs Kommun och World Internet Institute. Föreningen arbetar för att hela samhället ska fungera för alla människor och ser tillgänglighet som en mänsklig rättighet. De tar avstamp i "Design för alla" -principen vilket inte bara betyder att varor, produkter och tjänster ska vara användbara för alla, de ska också vara användvärda (så attraktiva att de är värda att använda).

Genom att arbeta med så kallade brukarpaneler tar de reda på om varor, produkter och tjänster uppfyller goda estetiska krav utifrån användarnas behov och förutsättningar. IHT:s tester, analyser och utbildningar, utifrån tillgänglighets- och användbarhetsperspektiv, hjälper företag. Brukarpanelernas råd, tips och utvärderingar har hjälpt många företag att skapa tillväxt. Brukarpanelernas insatser är fantastiska och det finns redan positiva exempel på företag som låtit sina produkter hårdtestats av IHT och därefter ökat omsättningen radikalt. Jag är dock tveksam kring en avgörande detalj. Frågan är hur kunskapen och erfarenheten bland brukarpanelernas deltagarer värderas?

En mängd individer med olika funktionsnedsättningar använder sin dyrbara tid för att åka till Bollnäs. De delar med sig av sin unika, ovärderliga kunskap vilket leder till att företag tjänar mer pengar. Frågan är vad de funktionsnedsatta får för erkättning för det? Ska de rörelsehindrade, synskadade och hörselskadade i brukarpanelerna nöja sig med en känsla av tacksamhet eftersom företag lyssnar på dem och exempelvis gör om förpackningar så funktionsnedsatta inte behöver hjälp att öppna. Handlar det om att Institutet för Human Teknologi utnyttjar funktionsnedsatta? Vad tror du att brukarpanelernas deltagare får när ett företag ökar omsättningen med tio procent tack vare de funktionsnedsattas tester?

Kommentarer
Postat av: Anna F

Brukarpaneler är ju ett väldigt vanligt sätt för företag att testa sina produkter och få reda på hur de ska förbättra och förändra, oavsett om det rör att produkterna ska vara tillgängliga för personer med funktionsnedsättning eller inte. Det är intressant som du skriver, att värdet av insatsen ju är enormt stor för företaget. Så vitt jag vet är det vanligt att paneldeltagare får ungefär 500 kr för sin medverkan. Även det är en liten summa i jämförelse med bidraget. Men frågan är, vad får de här paneldeltagarna som dessutom reser till en viss ort? Har du fått bekräftat någonstans ifrån att ersättning inte förekommer alls? Det skulle verkligen vara intressant att veta mer om.

2010-11-17 @ 15:58:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0