Superhjälte för funktionsnedsatta muslimer


Jag tror det behövs fler som lyfter funkisperspektivet i samhället på ett anorlunda sätt. Figurer som å ena sidan blir hjältar och förebilder för individer med en funktionsnedsättning och å andra sidan ökar medvetenheten och förståelsen bland ickefunkisar. Och det blir ännu bättre om figuren samtidigt gör allt för att ta bort fördommar och vänder ut och in på en ofta steriotyp bild som finns bland många som tror sig veta hur en fukis är. Fram för fler funktionsnedsatta superhjältar.

Den senaste superhjälten heter Silver Scorpion och är en muslimsk pojke i rullstol som har förmågan att styra metaller med tankekraft. Pojken har blivit av med benen efter att ha klivit på en mina. Idén till seriehjälten kom när amerikanen Jay Snyder hörde president Obama prata om att sträcka ut en hand till den muslimska världen. Jay Snyder åkte till Syrien och tillsammans med funktionsnedsatta ungdomar föddes en ny superhjälte. Ungdomarnas idéer har nu gjort att en ny serietidning planeras dyka upp med den första upplagan i november på både arabiska och engelska. Vem tar på sig uppdraget att översätta till svenska och lansera superhjälpten i Sverige? Jag ser redan nu fram emot den svenska versionen i kiosker, butiker och bensinstationers tidningsställ i mitten av december. Och blir det verklighet är det ingen tvekan om vad mina vänner och släktingar ska få i "hjulklapp".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0