En innehållsrik lördag

I lördags hade jag en grymt innehållsrik dag. Väckarklockan ringde strax före sju och efter en snabb frukost var det dags att åka till Sandviken. På självaste 11:e septemberdagen arrangerade nämligen DHR en landsövergripande kampanj för att lyfta tillgänglighetsfrågan i valrörelsens slutspurt. Närmare 50 DHR-are från Gävleborgsdistriktet samlades på Folkets Hus i Sandviken. Vi gick ut på stadens gågata, bland valstugorna, för att föra ut DHRs budskap. Och för första gången i världshistorien gästades Sandvikenavdelningen av självaste förbundsordförande Maria Johansson. Hon talade samtidigt som jag delade ut ”Finn fem fel – kort”. Ett lättsamt vykort som på ett smart sätt visar upp exempel på bristande tillgänglighet. Under en dryg timme pratade jag med närmare tjugo personer och upptäckte att vykortet var ett enkelt sätt för att starta en tillgänglighetsdiskussion.



Efter att ha samla in många namnunderskrifter till förmån för att otillgänglighet bör betraktas som diskriminering, var det lunchdags. Eftermiddagen innehöll en föreläsning om Institutet för Human Teknologi av verksamhetsledaren Olle Östlin. En intressant och lärorik insikt i hur IHT arbetar med testgrupper där personer med en funktionsnedsättning provar nya produkter så de är så tillgängliga, användbara och användvärda som möjligt innan produkterna lanseras på marknaden. Klockan 16.00 lämnade jag Sandviken, åkte hem till Gävle och efter att ha bytt om och pudrat näsan var det dags att ge sig ut igen. På Spegeln i Gävle arrangerades nämligen en konsert med Stefan Sundström som jag naturligtvis inte fick missa. Det blev en låååång dag, men det var en fantastisk konsert och jag kom inte hem förrän efter midnatt.


Kommentarer
Postat av: Gammelsmurfen i Nyehusen

Jag ser åtminstone 6 fel på kortet. Kan ev vara 7 men jag ser dåligt det ev 7e

2010-09-13 @ 20:34:12
URL: http://gammelsmurfen.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0