SD i riksdagen

Gårdagens val har vänt ut och in på Sverige. Men personligen, med min hjärna som främst kretsar kring tillgänglighetsfrågor, ser jag inte Sverigedemokraterna som en vågmästare. För mig handlar det om Miljöpartiet. Inför valrörelsen var det Miljöpartiet som först tog en tydligt ställning för att bristande otillgänglighet ska betraktas som diskriminering. När det i går stod klart att Sverigedemokraterna är med fick jag en klump i magen, och när jag vaknade i dag var det ingen vanligt vardagsmåndag. Vi har ett främlingsfientligt parti i riksdagen.

Jag hoppas att det tydligt framgår att jag ogillar Sverigedemokraternas närvaro i beslutande organ på kommun, landsting och riksdagsnivå. Men det finns något som heter demokrati, det svenska folket har röstat, och vi har ett resultat som jag nu tvingas förhålla mig till. För att lindra klumpen i magen måste jag förlita mig på alla politikerlöften om att ingen ska samarbeta med Sverigedemokraterna. Ur tillgänglighetssynpunkt finns det till och med något positivt eftersom Miljöpartiet växer. Om några veckor har vi kanske miljöpartiser i regeringen på flera ansvarsfulla poster. Varför inte miljöminister? Och eftersom Miljöpartiet nu är landets tredje största parti är posten som vice stadsminister ingen omöjlighet. Varför inte en miljöpartist som jämstäldhetsminister eller socialminister? Och vipps får den blåa regeringen en rejält rödgrön färgklick. Självklart hoppas jag att Miljöpartiets förslag om att bristande otillgänglighet ska betraktas som någon form av diskriminering samtidigt snabbt förverkligas.

Kommentarer
Postat av: cura emorroidi

Tycker som miljöpartiet själva, bjud in till en bred diskussion. Socialdemokraterna är trots allt Sveriges största parti.

2010-09-22 @ 12:27:07
URL: http://www.it.hemapro.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0