Sveriges första rullstolsburna riksdagsledamot

Innan riksdagsvalet 2010 hörde jag ett rykte, man sa att det snickrades, fixades och delvis byggdes om i maktens korridorer. I vårt lands demokratiska historia har vi aldrig haft en rullstolsanvändande politiker i regeringen eller riksdagen. Många har kandiderat under åren men bara valts in till beslutande förtroendeuppdrag på kommun- eller landstingsnivå. Men den här gången skulle det hända, många trodde så starkt på att ett nytt kapitel skulle skrivas i svensk historia att man redan innan valresultatet plockade bort lite otillgänglighet här och där. Personligen kände jag ett pirr i magen för nu skulle det verkligen hända, och min magkänsla fick rätt.

Sverige har fått landets första rullstolsburna riksdagspolitiker. Min första reaktion var glädje och en sprudlande förväntan inför de kommande fyra åren. Men så upptäckte jag att det inte var David Lega, Jesper Odelberg eller någon av de andra som kandiderat. Mitt pirr i magen inför valet förvandlades till illasmakande magsyra och jag tvingades ta en tablett mot halsbrännan. Just nu vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Sveriges första rullstolsburna riksdagsledamot heter Lars Isovaara, kommer från Skellefteå och är Sverigedemokrat. Jag vet inte vad han har för åsikt i tillgänglighetsfrågan, och ska jag vara helt ärligt så är jag inte intresserad av vad han tycker.

När jag arbetar som tillgänglighetskonsult i mitt företag, har förtroendeuppdrag genom DHR eller skriver blogginlägg är jag noga med att vara partipolitiskt oberoende. Det betyder att jag ger positiva kommentarer och utdelar guldstjärnor till alla som gör bra saker för att öka tillgängligheten samtidigt som jag bråkar på dem som misslyckas. Vilken organisation, vilket parti eller vilken skostorlek det handlar om på den person som gjort något bra eller dåligt spelar ingen roll. Men när det gäller den värdegrund som Sverigedemokraterna står för måste jag ta ställning. Eftersom jag tar fullständigt avstånd från främlingsfientlighet, ställer jag mig bakom handikapporganisationernas ställningstagande till hundra procent.

Kommentarer
Postat av: Gammelsmurfen i Nyehusen

En SD-ledarmot i ett landsting nära mig ville för ett antal månader sedan att alla kvinnor skulle vaccineras mot en viss sorts cancer. Om detta tyckte detta landsting INTE. Motionen godkändes ej.

NU har samma landsting infört en vaccinering mot en viss sorts cancer hos kvinnor.

Anledningen till att man DÅ sa nej var att "det måste undersökas vad andra landsting säger..."



Problemet med dagens politiker eller för den delen människor i allmänhet är att det tänks för lite och döms för mycket.



SD är ett rött skynka och inget gott kan komma från dom.

Tänk precis så mottogs V för ett antal år sedan. I år var de del i ett regeringsalternativ.



Fortsätter folk att behandla SD på detta sätt, och de kan visa på VETTIGA förslag som med automatik röstats ner kommer det att i nästa val bli betydligt fler än 65% som stöder dom.



Värst av allt är att ta för givet att ett parti inte kan vara bra och döma ut vad en enskild person vill göra. Men lägg gärna upp hans program för just handikappade så skall jag ta ställning EFTER det. Jag vill inte döma någon ohörd.



David Lega "vill" en massa som riksdagsman. Får han alla KDledarmöter med sig har han FÄRRE än vad SD har. Vill inte en majoritet samma som Lega kan han vilja hur mycket han vill. (NEJ jag vet att han inte sitter i riksdagen, men det var ett exempel)

2010-10-01 @ 21:59:47
URL: http://gammelsmurfen.bloggagratis.se
Postat av: Kenth

Ex. Veronica Hedenmark från folkpartiet har suttit i Sveriges riksdag.

2010-10-02 @ 03:13:19
URL: http://kenthlovgren.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0