Svensk Handikapptidskrift

Hemma hos mig står teven oftast på och pratar i bakgrunden. När jag skriver en krönika, ett blogginlägg, en artikel eller formulerar manuset till en föreläsning stänger jag av, men annars finns teven som ett sällskap. I helgen stängde jag dock av, placerade mig skönt i soffan och läste Svensk Handikapptidskrift senaste nummer. Jag tycker DHR:s medlemstidning är bra. Tidningen informerar om det senaste från förbundet, skriver lättsamt om tung handikappolitik och lättar upp med krönikor och fördjupande artiklar från världens alla hörn.

Jag läser alltid Svensk Handikapptidskrift från första till sista sidan. Naturligtvis är jag intresserad av all handikappolitik, men eftersom jag är ett tillgänglighetsfreak fastnar jag extra länge på tillgänglighetsnyheter. I tidningen läste jag exempelvis att en enkät från Sveriges kommuner och landsting visar att 59 procent av kommunerna fortfarande saknar en plan för tillgänglighet. Jag läser också om nya EU-regler från 2013 som ökar bussresenärers rättigheter och därmed gör det enklare för personer med funktionsnedsättning att åka kollektivtrafik. Och mitt tillgänglighetshjärta gjorde ett skutt när jag på sidan 18 läste om wheelmap.org. Det är en karttjänst som gör det möjligt att själv markera vilka platser som är tillgängliga för rullstolsanvändare eller inte. Tjänsten finns även som Iphone-app.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0