Finn Fem Fel

En bloggläsare mailade mig nyligen den här bilden. I mailet undrade han om jag hittar ett fel, han hade nämligen reagerat på ord han menade var felaktigt. Personligen hittar jag fem fel.

1. Det är fel att överhuvudtaget ha en särlösning för personer med funktionshinder. Om någon vill ta sig in genom en dörr ska det inte spela någon roll om personen går med gummisulor på skorna eller använder hjulens gummidäck.
2. Det heter rullstolsburna eller rullstolsanvändare, absolut inte rullstolsbundna. Jag är en användare av min rullstol som bär mig frammåt i livet. Jag är inte fastbunden i den.
3. Om en rullstolsanvändare behöver hjälp för att ta sig igenom dörren är det väll mycket märkligt att ringklockan sitter på andra sidan?
4. Ur tillgänglighetssynpunkt är skyllten inte godkänd. Det skulle naturligtvis även finnas information i alternativa format som exempelvis punktskrift och bildsymboler.
5. Det är fel att skylten överhuvudtaget sitter fasttejpad på väggen. Någon borde omedelbart riva bort den och därefter ge de med tillgänglighetsansvar för fastigheten/verksamheten en lektion i tillgänglighet. Behöver ni en lärare för tillgänglighetslektionen så ställer jag gärna upp.

Kommentarer
Postat av: Gammelsmurfen

HM. (Skrev jag ETT fel.. ;-) )



SÅ dåligt tänkte jag däremot att jag inte såg 5 fel.

Skylten sitter utanför en bokhandel. Nedanför en trappa.

Skylten i sig är ju ett steg åt något håll. För inte alls många år sedan fick man be någon utanför att gå in och säga till. DÅ -- har inte använt denna möjlighet på länge länge -- blev man insläppt i en smal gång. Den användes också som förvaringsrum för div kartonger. Plus --antar jag -- det ställe där varor levererades



Misstänker att du förstår att det var "bundna" jag reagerade över, men jag borde ju även insett övriga fel...

2011-08-07 @ 14:42:40
URL: http://gammelsmurfen.bloggagratis.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0