Ingenting är omöjligt

Det finns oftast två argument bland dem som menar att allt inte kan göras tillgängligt för alla. Antingen är inställningen att det kostar för mycket, eller så tror man att olika funktionshindergruppers behov inte kan fungera tillsammans. En klassiker är övergångställen där en blind/synskadad vill ha en trottoarkant samtidigt som jag, i rullstol, tycker det är mycket enklare med en avfasad kant. Men du som hört mig föreläsa vet att ingenting är omöjligt. Det kostar absolut inte för mycket utan handlar om att göra rätt från början, omfördela de pengar man redan har och vips kommer man till och med tjäna pengar och skapa tillväxt i sin verksamhet om den görs användbar för fler. Och det finns massor av goda exempel där olika funktionshindergrupper går "halva vägen var" som resulterar i ett tillgängligt och rättvist samhälle för alla.

Hade du igår provocerande frågat mig om det verkligen är så att ingenting är omöjligt, och påpekat att du exempelvis aldrig sett en rullstolsanvändare åka skatebord eller vara programledare i Bollibompa, hade jag tvingats erkänna att blogginläggets rubrik inte bokstavligen stämmer i alla lägen. Men i dag vet jag bättre. Det går att vara rullstolsanvändare och både åka skateboard och vara programledare i Bollibompa!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0