Lika - Ändå olika

Du...
och jag
vi är lika
ändå olika.

Ett köksbord.
Du sitter PÅ din stol
jag sitter i min.
Vi är lika
ändå olika.

En trottoar.
Du GÅR vid min sida
jag rullar bredvid.
Vi är lika
ändå olika.

Med samma förutsättningar klarar vi oss bra
du...
och jag.

Men när förutsättningarna plötsligt förändras
när ett trappsteg står i vägen
när någon glömt bort en ramp.
du...
och jag
vi är inte längre lika.
Mitt liv blir inte lika lätt som ditt.

Varför kan inte allt ge tillgång till alla?
Så att du...
och jag
kan vara lika.


Text: Lars-Göran Wadén, ur boken "Livet rullar vidare".

Kommentarer
Postat av: Mezzzanina

Åh sådana kloka ord.Blev berörd.

2011-08-19 @ 20:07:11
Postat av: print24

jätte fin dikt, beundrar det verkligen. det säger mycket även om man bara läser första raden.

lycka till bra jobbat.

2012-01-27 @ 11:09:09
URL: http://print24.com/se/product/block
Postat av: Jenny F

fina ord, man blir verkligen berörd. hoppas många läser det här och det får de att känna att vi är lika men ändå olika

2012-01-27 @ 15:48:44
URL: http://print24.com/se/product/block

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0