Asfaltera skogen så jag också kan plocka svamp

I helgen var jag ute i naturen. Stora delar av söndagen användes för sol och bad på Rullsand några mil utanför Gävle. Jag tycker verkligen om sandstränder och bad, försöker göra en utlandsresa per år om tiden och ekonomin räcker till. Men när jag satt där i sanden vid havet i Gävle insåg jag hur dum man är som inte besöker badstränder oftare. Jag går hela året och längtar efter en intensiv utlandsvecka för att få en dos sandstrand och hav samtidigt som jag redan har allt på hemmaplan. Temperaturen i både havet och luften är några plussgrader varmare och utlandssemestern ligger tusentals fler mil bort än Gävlestrandet som är max två mil från ytterdörren, annars är det egentligen ingen skillnad. Tillgängligheten på Rullsands bad och camping är dock halvbra. Det finns anpassade toaletter och det är inga trappor till restaurangen, men toaletterna är bara halvbra utrustade och tillgängligheten när det gäller information och kommunikation bör verkligen ses över. Någon har försökt gjort ett stråk från parkeringen till sandstranden, men ur tillgänglighetsperspektiv är det inte acceptabelt och vad jag vet finns heller ingen badrullstol i området.

I lördags var jag ute i skogen för att plocka svamp. Eller rättare sagt betyder det att jag skickar ut frugan i skogen samtidigt som jag sitter med en bra bok och en picknick på en filt i skogskanten. Tillgängligheten till skogen är ju sällan bra om man, som jag, är rullstolsanvändare. Visste du att Skogsvårdsstyrelsens slogan är "En skog för alla". Jag undrar stillsamt hur de tänker då? I år har FN utlyst 2011 till det internationella skogsåret. Eftersom FNs konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning pratar om tillgänglighet inom massor av området kanske Skogsvårdsstyrelsen nu planerar att asfaltera fler skogar så att även jag kan plocka svamp.

Kommentarer
Postat av: Jenny Olsson, Skogsstyrelsen

Skogsstyrelsens vision är numera "Skog till nytta för alla". Med det menar vi att vi vill arbeta för att alla människor ska ha nytta av skogen på olika sätt.

Ett exempel kan vara att man bevisat att folk tillfrisknar snabbare på sjukhus om de har träd utanför fönstret. Men det är också så att människor som inte är sjuka mår bra av att vara ute i skogen och säkert även av att som du sitta på en filt i skogskanten.

Fler och fler skogar blir tillgängliga med hjälp av rullstolsanpassade spänger, men svampplockning blir svårt även från dessa... Asfaltera är nog dock inte lösningen:)

2011-08-04 @ 15:23:12
Postat av: Micke Löfstrand

Jag tycker inte att du ska sitta på en filt i kanten av skogen när du istället kan zooma in i skogen.

www.zoomcamp.se

2011-09-07 @ 14:08:37
Postat av: Anders Wahlborg

Jag förstår dig och dina argument helt och hållet, själv jobbar jag med tillgänglig natur i Sörmland och vet hur svårt det är att komma ut i naturen, speciellt med rullstol. Själv har jag en Trax(Permobil) som jag vårdar ömt eftersom den inte finns som hjälpmedel längre i Sörmland men jag får service så länge den är brukbar. Visst är en Zoom helt underbar och ett alternativ, dock klarar alla inte av den. Toppen vore ju ändå att landstingen hade den på listan över hjälpmedel(som Stockholm). Här i Sörmland får man dock inga "hjälpmedel" som är till för fritidsändamål så enl. politikerna är det nog filten vid skogskanten vi hänvisas till?!

2012-08-14 @ 13:49:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0