Några nyheter på tillgänglighetsfronten

Det händer en hel del inom tillgänglighetsfrågan just nu. Visste du exempelvis att forskare vid Institutionen för socialt arbete vid Göteborgs universitet just nu arbetar med att undersöka hur tillgänglighetsfrågor beskrivs av journalister och skribenter. Studien ska inte slutredovisas förrän i december 2012 så vi får vänta och se vad man kommer fram till. Alla rullstolsanvändare behöver dock inte vänta längre på tåget, förutom de oftast förekommande förseningarna förstårs. Sedan den 24 januari går det nämligen att åka X2000-tåg efter att jag och många andra i mer än ett år har protesterat och bråkat om att felet på lyftarna måste åtgärdas. De nya rullstolsliftarna som installerats klarar 350 kg, vilket är något bättre än den gamla som klarade 300 kg. Lyftplattans mått är också lite större. Mitt första X2000-åk blir på torsdag nästa vecka då jag ska till Stockholm.

Visste du att en ny plan- och bygglagstiftning träder i kraft i maj? Boverkets föreskrifter och allmänna råd om enkelt avhjälpta hinder (BFS 2003:19 HIN) har även omarbetats. Den nya versionen innebär att den anpassas till den nya plan- och bygglagen. Avsnittet om vad som är enkelt avhjälpt försvinner ur föreskriften och finns istället direkt med i plan- och bygglagen. Om det blir bättre eller sämre av förändringen har jag svårt att avgöra. För min del är det huvudsaken att alla, alltid, arbetar med att få bort otillgänglighet. Begreppet "Enkelt avhjälpta hinder" introducerades i nationella handlingsplanen för handikappolitiken år 2000. Regler om undanröjande av enkelt avhjälpta hinder finns i plan- och bygglagens 17 kapitel, paragraf 21a.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0