Funkisar på teve

Ökar folks förståelsen för människor med en funktionsnedsättning i takt med att funkisar syns på teve? Det började på Sveriges Televison med CP-magazinet och TV4s I en annan del av Köping. Vi har även sett allt från ruggbyspelande rullstolsanvändare och ett ökat fokus på paralympic till Elvis i glada Hudik och ICA-Jerry. Nu ger sig även TV3 in i funkis-på-teve-branschen. En satsning i samarbete med Clarion Collections Hotel där tittarna i åtta timslånga avsnitt ska få följa Kristoffer, Johanna, Gunilla, Leif och Niclaz. Fem personer med funktionsnedsättning som har praktikplatser på hotellet Bolinder Munktell i Eskilstuna. Hotellsåpan kommer heta "Världens bästa hotell".

Jag undrar om någon forskat på ämnet. Frågan är om det finns ett svar på frågan om folks förståelse för människor med en funktionsnedsättning ökar ju mer vi syns? Om funkisar framställs på rätt sätt där individerna bakom funktionsnedsättningen ställs i fokus tror jag det leder till något bra. Om funkisar däremot frammställs ur ett tycka-synd-om-perspektiv, tittas på och applåderas åt för att personen är duktig trots funktionsnedsättningen eller skrattas åt för att han eller hon är annorlunda blir det fel.

Det är en skör balansgång. Om jag då och då syns i media och bildligt kastar gatsten utanför en butik utan ramp ökar jag förståelsen bland andra för min situation och hjälper förhoppningsvis till att på sikt ta bort otillgänglighet. Jag gör en värdefull insatts samtidigt som jag får ett mail från en kvinna som tycker synd om mig. Jag blir glad när rampen byggts, känner mig nästan tacksam. Och när rampbyggaren får kommunens välgörenhetspris känns det fel.





Kommentarer
Postat av: Gammelsmurfen

Jag kan rekommendera MIFFORADIO i Radio P4 på söndagar klockan 7 på morgonen.Intressant program!

2011-01-17 @ 19:20:55
URL: http://gammelsmurfen.bloggagratis.se
Postat av: sven aivert

Det är det som är dilemmat att inte få folket att tycka synd om en

Men jag tror på att vi måste synas betydligt mera i samhället på alla sätt för att kunna få förståelse för hur det är att leve med ett funktionshinder

2011-01-19 @ 10:55:11
URL: http://svenaivert.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0