Getaway Rock Festival 2011


Under hela helgen har hårdrocksfestivalen Getaway Rock Festival arrangerats i Gävle med allt från Alice Cooper till The Poodles. Naturligtvis har jag varit med alla tre festivaldagar och tagit del av så många musikaliska upplevelser som möjligt. Men första festivaldagen höll jag inte på att få komma in. Jag är van att då och då arbeta som frilansreporter åt olika tidningar på diverse arrangemang, men i år besökte jag hårdrocksfestivalen "bara" som privatperson. Jag blev stoppad av ordningsvakterna och fick inte komma in eftersom jag hade för fin kamera med mig med objektiv. Bara media får ha sådana kameror sa de och jag fick gå tillbaka hela den långa vägen till bilen och lämna allt där innan jag fick komma in. Jag brukar aldrig bli stoppad av ordningsvakter, men festivalens andra dag hände det ingen. Eftersom det hängde tunga regnmoln på himlen hade jag tagit med ett paraply men det fick man ju inte eftersom det naturligtvis skymmer sikten för andra i publiken. Jag försökte tindra så mycket som möjligt med ögonen och förklara att jag bara skulle sitta på handikappläktaren, men det gick förstårs inte. Jag fick gå tillbaka hela den långa vägen till bilen och lämna allt ännu en gång innan jag fick komma in. Festivalens tredje dag hade jag lärt mig hur det fungerar att vara på festival och till och med läst på festivalens officiella hemsida där det tydligt finns bestämmelser för både kameror och paraplyer.

När det gäller tillgängligheten på Getaway Rock Festival är det helt okej. Underlaget är delvis rejält knöligt, men man lär sig vilka "vägar" man ska ta för att inte exempelvis fastna i gruset. Ifjol fanns en anpassad läktare för rullstolsanvändare vilket gjorde att man missade det mesta från två av de tre scenerna. Efter påtryckningar, från bland annat mig, fanns det i år en rullstolsläkare" vid varje utomhusscen. T
oaletterna är alltid en viktig tillgänglighetsfråga. Det är aldrig trevligt att besöka en bajamaja, men eftersom en av bajamajorna var extra stor, hade ledstång och inget trappsteg för att komma in fungerade det ändå riktigt bra. Att besöka festivalens försäljare var heller inga problem. En kombination av hjälpsamma människor och tillgänglig fysisk miljö i torgstånd, godisbutiker, matställen och krog/restaurangen gjorde de enkelt att handla. I år såg jag minst ett 40-tal personer med en synlig funktionsnedsättning. Jag träffade allt från blinda/synskadade och döva/hörselskadade till rörelsehindrade med kryckor eller rullstolar. Nyligen utsågs Getaway Rock Festival till Sveriges bästa festival. Nästa år hoppas jag att tillgängligheten blir ännu bättre, att fler personer med en funktionsnedsättning "vågar" ge sig ut och testa festivalområdet och att Getaway Rock Festival fortfarande håller måttet som Sveriges bästa festival.

Kommentarer
Postat av: Lars-Göran Wadén

Tack för att du gillar min blogg. Tyvärr vet jag inte hur det fungerar det där med att prenumerera på bloggen.

2011-07-11 @ 11:04:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0