Marmaris, Turkiet.



Efter en semestervecka med strålande sol och över 40 grader varmt varje dag är jag hemma igen i "kalla" Sverige. Generellt var Turkiets turistort Marmaris riktigt okej när det gäller tillgängligheten. Naturligtvis fanns det höga trotoarkanter eller trappsteg här och där, men de flesta "turiststråken" hade övergångställen med avfasade trotoarkanter. In till de flesta butiker och restauranger fanns även en ramp, naturligtvis alldelses för branta för att uppfylla tillgänglighetskrav, men med min manuella rullstol och lite hjälp att skjuta på funderade det mesta. Jag bode lägenhetshotellet Villa Neighburg. Ramperna var alldeles galet branta men de var ändå där och till en av lägenheterna i trevåningshuset fanns en ramp. Lägenhetshotellet har pool, men det finns inga hjälpmedel för att komma i vattnet.



Flera dagar tillbringade jag på stranden för att bada och snorkla i det salta havet. Marmaris har en lång och smal strand som sträcker sig säker minst en mil. Tillgängligheten efter strandpromenaden och till dess butiker och restauranger är riktigt bra. Har jag lite överseende med att inte alla 100-procentiga krav uppfylls kan jag till och med avslöja att vissa restauranger erbjuder tillgängliga toaletter. Stranden varierar och är hårdpackad på vissa ställen och har mycket lös sand på andra håll. Där stranden har ett hårdare underlag tog jag mer ner till vattnet utan att köra fast med rullstolen. Vill du veta något specifikt, har du någon tillgänglighetsfundering kring Marmaris får du gärna skriva en fråga så lovar jag att svara så gott jag kan.



Vill du veta mer om hotellet där vi bodde klickar du här.
En av dagarna tillbringade vi på havet med mycket dyk med Nautilus Diving center.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0