Shakespeares hemlighet

För att få tiden att gå fortare i tåg eller flyg läser jag alltid böcker när jag är ute på ett föreläsningsjobb. Förutom att roa sig med underhållande/beroendeframkallande mobiltelefonspel är läsandet av en bok även en perfekt syselsättning på hotellrum. När jag i förra veckan föreläste i Vingåker och Kristianstad passade jag på att avsluta boken "Shakespears hemlighet" av författarinnan Jennifer Lee Carrell. Boken handlar om Kate Stanley, regissör och Shakespeareforskare, som efter en vänninas död ger sig ut på ett rejält äventyr. Uppdraget är att hitta Shakespears hemlighet.

I "Da Vinci koden" söker huvudpersonen ledtrådar i konstnärens tavlor och skulpturer, i "Shakespears hemlighet" uppenbarar sig ledtrådar i den ena kända teaterpjäsen efter den andra. Och frågorna är många. Vem var William Shakespeare egentligen? Är det Shakespeare som överhuvudtaget skrivit pjäserna? Finns det bortglömde pjäser någonstans som ännu aldrig spelats på en scen? Har Shakespeare kanske till och med delvis skrivit/översatt bibeln?

Bokens konspiratoriska upplägg och många blodiga mord gör att det påminner om "Da Vinci konden". Men "Shakespears hemlighet" är långt ifrån lika bra. Boken är spännande och läsaren får en rejäl historielektion, men tempot är långsammare och handlingen med hundratals historiska personer, händelser och platser gör att man nästan behöver doktorera i Shakespeare för att hänga med. Boken är underhållande och intressant, men den som förväntar sig svar på någon Shakespeargåta blir, i denna konspiratoriska röra, säkert besviken.

Den här veckan har jag föreläst i Kristinehamn, i morgon är det Varberg som gäller. De kommande veckorna arbetar jag i bland annat Malmö och Visby. Naturligtvis har jag med mig en ny bok som kommer recenseras här i bloggen framöver.

Kommentarer
Postat av: Sabina

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din sida, men jag är glad att jag gjorde det :D. Prenumererar nu på din sida på BlogLovin'!

2011-05-08 @ 13:19:05
URL: http://smsalåna.nu
Postat av: Nicole

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte alltid man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :D.

2011-05-10 @ 19:27:06
URL: http://harmankardonreceiver.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0