SJ-annons i SHT-tidningen

Det är fredagkväll. Efter en intensiv vecka där jag de senaste dagarna arbetat i Malmö, Ljusdal och Visby står jag nu inför en helg. Ska försöka slappna av och sova snart. Men vad gör man en fredagskväll innan John Blund om det inte är någon bra film på teve och jag har ingen lust att ge mig ut i stans krogliv? Man läser DHRs medlemstidning SHT förstårs! Mitt intresse för tillgänglighetsfrågan gör att jag fastnar lite extra i några nyhetsnotiser. Det handlar om allt från FN-konventionen om rättigheter för personer med en funktionsnedsättning till den nya plan- och bygglagen som började gälla från och med den 1 maj.

Extra intressant är att läsa om kvinnan i Åkersberga. Ännu en gång har diskrimineringslagstiftningen hjälp till så att en person med funktionsnedsättnings rättigheter efterlevs. Det handlar om en tillgänglig tygbutik, men en "konstig" butiksinnehavare. Butiksinnehavaren hävdade att den rullstolsburna kvinnan riskerade att smutsa ner varorna i butiken och att rullstolen kunde vara i vägen för en varuleverans. Efter att ha kastats ut ur tygbutiken anmälde Åkersbergskvinnan händelsen till Diskrimineringsombudsmannen. Innan ärendet kom till domstol träffades en förlikning och Åkersbergskvinnan fick 60 000 kronor i ersättning av butiksinnehavaren. Jättebra tycker jag. Alla som diskriminerar ska ha kännbara böter som ger riktigt smisk på fingrarna.

Jag måste också nämna annonsen på sidan 19. Självaste SJ har en halvsidesannons med rubriken "Välkommen ombord". Första meningen i annonstexten lyder. "Vi har inte alltid varit så tillgängliga, vi vet". Du som är trogen läsare av min blogg och du som är det minsta lilla insatt i DHRs engagerande tillgänglighetsarbete, vet vad det handlar om. Jag behöver bara säga X2000! I dag är SJ-tillgängligheten bättre, men det är långt ifrån riktigt bra. Jag hade betalat hur mycket som hellst för att ha fått vara med och tjuvlyssna när SHT-tidningens annonsförsäljare sålde annonsen till SJ och diskuterade dess innehåll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0