Vårpyssla inte på Plantagen

Det finns två saker som påverkar mitt humör. Termometern blir varm och jag gläds när kommuner, landsting, myndigheter, företag och föreningar arbetar med tillgänglighetsfrågan och förbättrar sina verksamheter. Men kvicksilvret fryser och jag blir både ledsen och arg när tillgängligheten försämras. Ja, du läste rätt trots att det låter otroligt. Det finns faktiskt kommuner, landsting, myndigheter, företag och föreningar som försämrar för personer med en funktionsnedsättning. Ett exempel är Sandvikens kommun som för några månader sedan hade en fin tillgänglig parkeringsplats reserverad för funktionshindrade utanför handikappomsorgsförvalltningens kontor. I dag är skylten bortplockad och det finns ingen handikapparkering i närheten av hela handikappomsorgsförvaltningen.

Personligen undviker jag Plantagen när jag vårpysslar eftersom de leder över Sandvikens kommun i att ta bort tillgängliga parkeringsplatser. Utanför Plantagens Gävlebutik fanns tidigare två reserverade rutor. I dag står endast en tom stolpe kvar eftersom skylten med rullstolssymbolen plockats ned. Mc Donalds vid Stortorget i Gävle har haft rymliga, öppna och tillgängliga toaletter. I dag är handikapptoalletten fortfarande rymlig men låst. En blind man som nyligen behövde uträtta sina behov uppmärksammade kassörskan om att dörren till toaletterna är låst. Tyvärr finns ingen nyckel, men mannen fick en papperslapp med svarta siffror på ett vitt papper och kassörskan förklarade att Mc Donalds installerat ett kodlås. Tack vare att Mc Donalds arbetar med att plocka bort tillgänglighet, på samma sätt som Sandvikens kommun och Plantagen, fick kassörskan lämna hamburgarna och följa mannen till toaletten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0