Jag är inte årets nobellpristagare i litteratur

I dag, onsdag, dagen innan det stora avslöjandet äger rum känner jag mig inte allt för förväntansfull. Inget spelbolag, ingen experttyckande kulturpersonlighet eller någon annan heller för den delen tror att jag får Nobells litteraturpris. Det tror inte jag heller trots att min bok "Livet rullar vidare" sålts i närmare tusen exemplar och lästs av massor av människor. Min dröm vore dock att Nobelljurryn något år gav priset till litteratur som lyfter tillgänglighetsfrågan och funktionshinderpolitiken. Handisam, Sveriges kommuner och landsting, Boverket och andra aktörer har de senaste åren producerat mycket spännande läsning men ingen av dem borde få ett litteraturpris. Personligen röstar jag naturligtvis först och främst egoistiskt på mig själv, men på en stark andraplats är den nyutkomna boken "Fulldelaktighet.nu". Sedan 2010 har bloggen fulldelaktighet.nu funnits där olika debbatörer tagit upp diverse ämnen inom funktionshinderpolitiken. Nu har 69 blogginlägg av 21 författare omsorgsfullt valts ut till en bok om rätten att leva det liv du vill, oavsett funktionsförmåga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0