Arla gör tillgänglig reklam

Vad brukar du göra när reklamfilmer visas på teve och avbryter i filmer eller andra program? Personligen brukade jag använda reklamavbrotten för toalettbesök, koka kaffe eller ge katterna mat. Men de senaste dagarna har mitt liv förändrats totalt. Nu sitter jag fastnaglad framför teven så fort reklamen börjar. Samanfattar jag mitt arbete med tillgänglighetsfrågan handlar det om att alla som tänker på att göra sin verksamhet eller produkt tillgänglig för fler, skapar tillväxt och på sikt ökar sin omsättning radikalt. De flesta tror att det bara kostar pengar att åtgärda en tillgänglighetsbrist, men jag menar att det på sikt kostar ännu mer att inte ha en verksamhet eller produkt som vänder sig till alla. Den butik som exempelvis saknar ramp vid entrén går ju miste om massor av miljarder per år enligt Svensk handel.

Det senaste året har jag sett en ny trend växa i reklamfilmerna. De som marknadsför en verksamhet eller en produkt i teverutan tänker mer och mer på funktionshinderpolitiken. ICA-Jerry känner du naturligtvis till, men har du tänkt på att reklamen för Kungsängens sängar är textad så att även en individ med en hörselskada/döv kan ta del av informationen. Jag undrar om man i framtiden, via Statistiska centralbyrån, kan se att Kungsängens kunder ökat och att majoriteten är hörselskadade/döva? Hotellkedjan Scandic gör ingen funkis-reklam i teve men de visar gärna upp sin tillgänglighetsstrategi i andra samanhang. Och de visar sig nu att Scandic tjänar på tillgängliga rum.

Anledningen till att jag nu för tiden sitter bänkad framför reklamen är Arla som troligtvis är det första företag (vad jag vet) som gör reklam som till hundra procent handlar om tillgänglighet. I Arla-reklamen säger de ungefär så här: ”Det är inte rätt att vissa bara måste dricka svart kaffe. Det är inte okej att alla inte kan njuta av en nybakad bulle. Det är inte rätt att de som är känsliga mot Laktos inte ska få njuta av de bästa som finns.” Reklamfilmen visar bilder på någon som dricker svart kaffe, en bulle, mjölk osv. Avslutningsvis visas Arlas laktosfria sortiment och speakerrösten säger ”Vi på Arla tycker det ska finnas mjölk för alla”.

Nu är frågan vilket företag som blir nästa att sälja sin verksamhet eller produkt med hjälp av tillgänglighet som Arla? Vad sägs om följande: ”Det är inte rätt att vissa inte får dela gemenskapen med sina vänner och äta en god middag tillsammans. Det är inte okej att vissa stannar utanför eftersom trappsteg är i vägen. Men VI tänker på allt, och inte bara den fysiska tillgängligheten så alla kommer in. Vi välkomnar även dig som ser eller hör dåligt med tillgänglig information och komunikation. Vi på Mc Dondalds tycker det ska finnas hamburgare för alla.”

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0