Nytt år - nya utmaningar

Det har hänt en hel del under 2012. Men tyvärr handlar det mest om nerdragningar och tråkigheter när det gäller funktionshinderpolitiken. Kraven för att personer ska få assistans skruvas åt, tuffare stil från Försäkringskassor att bevilja sjukerkättning och kommunerna testar gränserna genom att mer restriktivt bevilja färdtjänst, parkeringstillstånd, personlig assistans och ledsagning. Landstingen diskuterar vad ett hjälpmedel egentligen är och saker som tidigare var gratis får personer med hjälpmedelsbehov nu köpa eller hyra.
 
När det gäller min hjärtefråga om tillgänglighet visar min nyligen publicerade Most Wanted lista att 2012 har varit fylld av bromsklossar (se tidigare blogginlägg nedan). Regeringen har dock blåslampan på sig och måste nog snart agera. Kanske kan vi om ett år konstatera att 2013 innehöll ett lagförslag där otillgänglighet betraktas som diskriminerande. En av de största funktionshinderpolitiska snackisarna 2013 blir nog ändå hur man på smartast sätt får ut fler personer med funktionsnedsättning på arbetsmarknaden. I sommar förändrar regeringen hela systemet med lönebidrag och andra arbetsmarknadspolitiska åtgärder.

På det personliga planet är naturligtvis Oscar det största som hänt mig under 2012. På natten, den 28 juni, föddes min lilla prins och alla som följer mig på Twitter, läser bloggen eller är Facebookvänner har kunnat följa hans första månader i livet. Mitt ideella engagemang i funktionshinderorganisationen DHR fortsätter som vanligt. 2013 blir extra spännande eftersom jag hoppas få förtroende från Gävleborgsdistriket att närvara på det stora Förbundsmötet i oktober. Där ska hela DHRs organisation göras om och grundstenarna för de kommande årens arbete läggas. Mitt engagemang för tillgänglighetsfrågan har varit påslagen till 100 procent, dygnet runt, under 2012, men jag funderar på att engagera mig 110 procent under 2013.
 
Avslutningsvis måste jag också göra en kort reflektion ur mitt företags perspektiv. Vårterminen 2013 ser ut att bli lika fullbokad av uppdrag runt om i landet kring tillgänglighets- och bemötandefrågor som höstterminen har varit. Det är skoj att intresset för mitt speciella sätt att sprida kunskap om hur man skapar tillväxt genom att göra verksamheter mer användbara för fler är så stort. I kommande blogginlägg dyker det upp allt från det senaste tillgänglighetsnyheterna till egna reflektioner och projekt kring tillgänglighet. Naturligtvis publicerar jag även vart och när jag gör mina föreläsningsuppdrag ifall någon vill komma och lyssna.

Kommentarer
Postat av: Bjärn Ulf

Roligt att du är ombokad så mycket I vår. ;-)

2012-12-29 @ 15:50:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0