Mcdonalds bryter mot serveringstillstånd

Jag var på stan här i Gävle för några dagar sedan. Mitt i centrum, vid Stortorget, finns en Mcdonaldsrestaurang och eftersom det är sommar har de en tillfällig uteservering. Mitt arbete med tillgänglighetsfrågor har nog ”förstört” min syn. Nu för tiden bär jag alltid med mig tillgänglighetsglasögon. För bara några år sedan byggde kommunen om Stortorget, vilket bland annat resulterade i massor av obehaglig smågatsten (men det är en annan historia). Efter ombyggnationen visade det sig att kommunen varit riktigt duktig och byggt taktila (kännbara) ledstråk för synskadade/blinda på strategist lämpliga platser runt hela torget.

När jag gick förbi Mcdonals kunde jag inte låta bli. Uteserveringen hade placerats rakt över de taktila ledstråket. Jag tog upp mobiltelefonen och tog en bild. Sedan ännu en bild. Men när jag skulle ta den tredje såg jag två män som slutat äta av sina hamburgare och hade all uppmärksamhet på mig. ”Jag fotograferar inte er”, sa jag. ”Kameran är riktad neråt så ni är inte med på bild. Gävle kommun har givit Mcdonalds tillstånd att bygga uteservering på ledstråket. De här knottriga plattorna i marken”, sa jag och pekade. ”Eller så är det någon ansvarig här på Mcdonals som byggt fel”. En av männen reste sig och förklarade att det var han var butikschef.

Butikschefen berättade att de fått tillstånd av kommunen att bygga uteserveringen några decimeter från ledstråket, och visade avståndet mellan tummen och pekfingret. Han var plötsligt inte intresserad av sin hamburgare längre utan började flytta stolar och bord. Innan jag gick såg jag hur butikschefen fick ta i rejält för att försöka omplacera den ”vägg” som inhägnar och avgränsar restaurangmöbler från gångvägen. Anledningen till att jag nu publicerar detta handlar inte om att kritisera Mcdonalds eller butikschefen. Jag funderar över hur Gävle kommun följer upp sina tillstånd? Tar kommunen överhuvudtaget reda på om de aktörer de givit tillstånd sedan lever upp till dess krav? I detta fall hade någon kommunal tjänsteman uppenbarligen inte kontrollerat. Var det endast en miss bland allt annat som sköts prickfritt, eller delar man ut tillstånd utan att någon överhuvudtaget kontrollerar? Arbetar kommunen på samma sätt när restaurangerna exempelvis tilldelas alkoholtillstånd blir jag riktigt rädd.

Kommentarer
Postat av: Johan Tennbäck, McDonald's Sverige

Hej Lars-Göran!

Det är naturligtvis otroligt viktigt att alla kan gå säkert längs gatan och jag vill tacka dig för att du uppmärksammade oss på felplaceringen av borden. Restaurangchefen och hans team rättade till missen strax efter att du gått så nu är uteserveringen placerad helt korrekt.

Ha en trevlig sommar!

Johan Tennbäck, McDonald’s Sverige

2012-07-11 @ 14:01:42
Postat av: Carina Carlsson

Tack Lars-Göran för det otroliga jobb du gör! En stor eloge också till McDonald´s som faktiskt tog sig tid att skriva en insändare här samt till Restaurangchefen i Gävle som omedelbart tog tag i saken! Härligt med samarbete! :-) Önskar Er alla en härlig sommar!

2012-07-11 @ 14:35:58
Postat av: Emil Erdtman

Ett bra och konstruktivt arbete du gör Lars-Göran! Gävle kommun borde ge dig jobbet som inspektör. Och tack att du länkade till User experience! Emil

2012-08-02 @ 15:37:34
URL: http://xn--rttstdtillarbete-vnb24a.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0