Kan Göteborgs stadsarkitek arbeta kvar?

I GöteborgsPosten läste jag för en tid sedan en artikel med fokus på "En stad för alla". Där intervjuades kommunens stadsarkitekt Björn Siesjö och hans syn på att följa Sveriges plan- och bygglag har skapat en mängd diskussioner. I artikeln säger han att "Hundra procent tillgänglighet för rörelsehindrade är talibanism". Han berättar också hur han enkelt kan halvera kostnaden för byggnationer genom att inte följa regelverk när det gäller parkeringar, bullerskydd och tillgänglighet. Efter artikeln har Björn Siesjös uttalande bland annat kommenterats av David Lega, diskutterats på Social Politik och Mitt Funktionshinder.se och protesterna har varit stora från Unga Rörelsehindrade i Göteborg.

Vad jag hört har Björn Siesjö bett om ursäkt och menar att han "tar alla Göteborgare på fullaste allvar, med deras olika förutsättningar, liv och viljor". Han ska även bjuda in till en debatt om tillgänglighet efter sommaren. Men för mig kvarstår en avgörande detalj. För mig är det enkelt. Är man chaufför och kör bil finns det en lagstiftning som bestämmer hur fort man får köra. Kör man fortare än hastighetsgränsen är man hemma snabbare men bryter mot lagen och riskerar att bestraffas. Är man arkitekt och arbetar på en kommun finns det en lagstiftning som bestämmer vad man får göra när något byggs nytt eller vid en ombyggnation. Struntar man i den och tar bort parkeringar, bullerskydd och tillgänglighetsåtgärder blir det kortsiktigt billigare men man bryter mot lagen.

Är det någon Göteborgspolitiker som givit stadsarkiteketen anvisningar att arbeta så här? Finns det i så fall ett förtroende kvar för den politikern? Eller är det ett eget initiativ? Har Björn Siesjö själv kommit på att han halverar byggkostnader så här? Kan han då verkligen arbeta kvar med den inställningen?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0