Marschen för tillgänglighet

För tionde året arrangeras i dag Marschen för tillgänglighet. Mer information här. Jag har sovit riktigt gott i natt för att vara hundra procent utvilad den här viktiga dagen. Tusentals männsiskor runt om i landet demonstrerar för att öka förståelsen för att otillgänglighet måste betraktas som diskriminering. I dag är det olagligt att klistra upp en pepparkaksgubbe på ytterdörren och med sockerglasyr skriva "Förbjudet för mörkhyade att komma in". Men det är inte olagligt med trappsteg vid entrén och inte bygga en ramp så rullstolsanvändare "förbjuds" att komma in. Regeringen har mer eller mindre lovat att de ska lämna ett besked under 2012. Vi ska få svar och kanske ett lagförslag om otillgänglighet på något sätt ska betraktas som diskriminering eller inte. Men tiden går, och går, och går, och inget svar kommer. Jag hoppas kunna lita på löftet från politiker trots att de generellt är duktiga på att bryta löften. Jag hoppas också att regeringen lämnar ett positivt besked och inte säger att jag, som är rullstolsanvändare, måste fortsätta leva utestängd från mycket och ofta stå ut med särlösningar.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0