Splittrande vårkänslor

Solen lyser och det är riktigt varmt ute. Inte riktigt sommar än men vårkänslorna kommer sakta krypande. Jag har redan använt några timmar till att sitta ute på min altan, naturligtvis med en bra bok och en kopp kaffe. Men i takt med att jag vill vara utomhus mer splittras mina vårkänslor. Innan jag igår föreläste i Uppsala tog jag en mumsig espresso på ett café i Uppsala centrum. Solen sken även då, men jag satt inomhus eftersom en otillgänglig uteservering "förbjöd" mig från en utomhusfika. När jag nyligen besökte Skara, i anslutning till min föreläsning i Tjörn, råkade jag ut för samma sak. När jag tidigare inventerade alla fastigheter i Waxholm fanns även där uteserveringar med trappor och ingen ramp. Och här hemma i Gävle ser jag hur den otäcka trenden fortsätter när kommunen ger tillstånd till caféer och restauranger att bygga provisoriska uteserveringar trots att de inte är tillgängliga.

Naturligtvis ifrågasätter jag otillgängligheten och protesterar så gott jag kan till kommunen, men det känns inte som om någon bryr sig. Istället får jag svar som: "Vi borde ha regler kring detta, men i år har vi inte det", "Jag tycker det borde vara de som bygger uteserveringen som själva ska tänka på det där", "Vi ska försöka få in det i föreskrifterna nästa gång så får vi se om det hjälper", "Vår policy har brister men vi gör så gott vi kan". Personligen blir jag verkligen orolig. Å ena sidan för att antalet otillgängliga uteserveringar ökar, men främst för att kommunernas tjänstemän och politiker uppenbarligen inte kan den nya plan- och bygglagen från 2 maj ifjol.

Enligt svensk lag är det olagligt att gå mot röd gubbe, göra ett bankrån, köra fortare än hastighetsbegränsningen och ge tillstånd till nybyggnationer av otillgängliga uteserveringar. Ändå visar en undersökning av 202 kommuner, från företaget Humana i samarbete med Riksförbundet för rörelsehindrade barn och ungdomar, att sex av tio kommuner inte ställer några krav om att uteserveringar ska vara tillgängliga för personer med funktionsnedsättning när de beviljar byggnadstillstånd.

Kommentarer
Postat av: Kjell Winberg

BRA - Tack för din kamp!Vare sig tjänstemän eller politiker, oavsett nivå - bryr sig. Det gör de först den dag de själva sitter där.

2012-05-07 @ 10:57:07
URL: http://www.tillforalla.se
Postat av: Gammelsmurfen

Det finns ju alltid möjligheten att prata med caféet istället. Förklara problemet och vad de har att tjäna på att göra tillgängligt. I min kommun har DET gjort nytta!!

Å andra sidan har vår kommun regler gällande hur det får se ut med tanke på synskadades problem med uteserveringar.

2012-05-13 @ 20:09:27
URL: http://gammelsmurfen.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0