Äldreåret 2012

Varje år bestämmer EU ett tema och använder 365 dagar för att sätta lite extra fokus på något speciellt i alla medlemsländer. EU utsåg 2012 till Äldreåret med underrubriken "för ett aktivt åldrande och solidaritet mellan generationer". 2003 var temat funktionshinderpolitik och året kallades Handikappåret. Med anledning av detta har jag tre frågor/funderingar och undrar om någon av mina bloggläsare har svar?
 
Min första fråga är självklar. I år är det tio år sedan EU arrangerade Handikappåret, så det borde väl snart vara dags för ett nytt. Någon som vet när nästa "Handikappår" inträffar?
 
Fråga nummer två handlar om 2013. Förra året kallades för Äldreåret, vad har EU för tema 2013?
 
Min tredje fråga är egentligen mer en fundering/reflektion. Jag undrar varför funktionshinderrörelsen inte arbetar hårdare för att fokusera på de teman som EU beslutar? 2003 var funktionshinderrörelsen naturligtvis riktigt duktig och det arrangerades massor av aktiviteter i kommuner och landsting som uppmärksammade tillgänglighets- och bemötandefrågor. Men min fundering handlar om varför funktionshinderrörelsen inte arbetar lika duktigt i frågor/teman som inte lika självklart är funktionshinderrellaterat. När temat förra året var Äldrefrågor borde funktionshinderrörelsen varit superaktiva. När hela den, som man säger, krävande 40-talistgenerationen kommer med "armeér" av rullatorer måste det ju finnas ramper vid alla trappor. När äldre som generellt ser och hör sämre ger sig ut i vårt samhälle gäller det att samhället även fungerar även för personer med syn- eller hörselnedsättning. Hur kan funktionshinderrörelsen åka "snålskjuts" på årets EU-tema?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0