Vadslagning om tillgänglighet

Personligen tycker jag att tillgänglighetsfrågan borde uppmärksammas mer. Ett sätt att lyckas kan kanske vara att göra vadslagningar om tillgänglighet. Eftersom det går att slå vad om när Gävlebocken brinner eller vilket år kungen lämnar över tronen till Victoria borde man på Betsson, Paf, Svenska Spel eller någon annan stans även kunna satsa på när regeringen tänker betrakta otillgänglighet som diskriminering.
 
Strax innan jul tog jag kontakt med ett tiotal spelbolag. Jag trodde att SJ infört en ny jultradition genom att några vintermånader varje år utestänga rullstolsanvändare från sina tåg. SJ säger ju att det ena året handlade om tekniska problem och ett annat år var det för mycket snö eller dåligt med personal, men frågar du mig tror jag SJ prioriterar bort rullstolar till förmån för julklappar, resväskor och skidutrustningar. I mitt mail till spelbolagen undrade jag om någon ville göra en vadslagning - när stänger SJ tågen för rörelsehindrade den här vintersäsongen? Det statliga bolaget Svenska Spel sa ett tydligt nej till att spela på det statliga bolaget SJ, men alla andra var intresserade. Men när deras styrelser diskuterat blev det dock nej på grund av svårigheten att exakt avgöra vilket exakt datum som SJ stänger rullstolsliftarna.
 
Bäst kontakt fick jag med Paf. Jag blev mer eller mindre lovad att göra en vadslagning om tillgänglighet så fort jag hittar en bra idé. För en tid sedan skulle EUs mest tillgängliga stad utses. Veckan innan prisutdelningen arbetade jag för högtryck med att hitta de tävlande kandidaterna men fick veta att det var hemligstämplat. Det gick alltså inte att satsa pengar på vem som skulle bli europas mest tillgängliga stad eftersom det inte gick att få fram kandidaterna innan Berlin vann. Under 2013 har jag nu bestämt mig för att göra minst en vadslagning om tillgänglighetsfrågan. Kanske kan du en vacker dag satsa pengar på när otillgänglighet ska betraktas som diskriminering. Har du förslag på vad man kan satsa pengar på kring tillgänglighet tar jag tacksamt emot ett mail. Naturligtvis kan du läsa fortsättningen på den här "historien" här i min blogg, så fort något nytt dyker upp.

Kommentarer
Postat av: Björn

Hoppas att du lyckas med det.

2013-02-06 @ 13:00:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0