Få uteserveringar håller måttet

 
Tillsammans med tidningen Arbetarbladet har jag gjort en liten undersökning om Gävles krogar har tillgängliga uteserveringar för personer med funktionsnedsättning. Det visade sig ganska snabbt att så fort uteserveringen inte var på markplan kände jag mig ovälkomen. Här och där fick jag visserligen tillträde till uteserveringarna, men jag kunde inte ta mig fram själv utan var tvungen att be om hjälp av suckande servitörer som förklarade att de egentligen inte hade tid hämta en ramp åt mig. Och det finns ingen uteservering där jag själv får välja vart jag vill sitta eftersom endast vissa delar av uteserveringarna ger mig tillträde. En länk till artikeln hittar du här:
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.5887306-fa-uteserveringar-haller-mattet
 
Jag förstår inte hur krogägarna tänker. Enligt Svensk handel gör personer med en funktionsnedsättning av med i snitt 53 000:-/år i detaljhandeln. En hel del av dessa pengar används säkert på krogen eller en restaurang. Enligt statistiken finns över en miljon personer i Sverige som själva anser sig ha en funktionsnedsättning (alla sitter förstås inte i rullstol). Om du räknar ut 53 000:- x 1 000 000 personer får man fram hur mycket pengar de butiker, restauranger och krogar förlorar som utestänger personer med funktionsnedsättning. En annan intressant reflektion är att jag (person med funktionsnedsättning) sällan/aldrig går på krogen eller en restaurang ensam. Oftast handlar det ju om ett kompisgäng, en hög med släktingar eller annan grupp som vill ut och roa sig genom att äta och dricka något gott. Om alltså bara en person har en funktionsnedsättning i ett sällskap på 5-10 personer påverkar det vart hela gruppen går. Den butik, restaurang och krog som satsar på tillgänglighet har alltså inte bara möjligheten att få fler gäster med en funktionsnedsättning. Det blir mycket, mycket mer.
 

Kommentarer
Postat av: Gammelsmurfen

Då kan kanske detta intressera..

http://angelholm.lokaltidningen.se/kristianstads-uteserveringar-%C3%A4r-tillg%C3%A4ngliga-/20120508/artikler/705169963/

Där ett citat är: Kristianstad kommun är dock en av de kommuner som ställer krav på att uteserveringarna ska vara tillgängliga och undersökningen visar också att Skånes kommuner ligger över rikssnittet gällande tillgänglighet på uteserveringar där siffrorona visar att sex av tio kommuner i landet inte ställer några krav alls.


Svar: Tack för länken. Det hade också varit spännande om man framöver kunde se en ökad tillväxt, fler kunder, helt enkelt att ägare till krogar och restauranger som har tillgänglig uteservering får mer pengar i plånboken.
Lars-Göran Waden

2013-05-18 @ 20:47:11
URL: http://gammelsmurfen.bloggagratis.se/
Postat av: Gammelsmurfen

Det är dessutom skrämmande att läsa tidningsartikeln du har länk till:
"Servitören undrar först om vi kan komma innan öppning någon annan dag för att inte störa matgäster."

För några år sedan -- tiden går så det är säkert över 20 -- klagade ju tyskar på ett semestermål över att de fick semestern förstörd för att de tvingades se ett antal rullstolar på hotellet.

2013-05-19 @ 10:14:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0