Tillgänglighet på Mars

Jag läste nyligen en mycket intressant artikel i Aftonbladet som handlade om ett projekt som skickar människor till planeten Mars - utan möjlighet att återvända. Projektet heter "Mars One" och initiativtagarna hoppas att de första astronauterna lämnar jorden om 11 år. Eftersom min blogg alltid handlar om funktionshinderpolitik, med fokus på tillgänglighet och bemötandefrågor, undrar du säkert varför jag skriver om detta. Men för mig är det glasklart.
 
Just nu arbetar man med förberedelser så att människor i framtiden ska kunna bo och leva på Mars. När den första obemannade raketen skickas 2016 med allt från teknisk utrustning till flera ton mat, borde det ju även finnas ramper, hörselslingor, taktila skyltar med punktskrift och annat smått och gott ombord. Om en helt ny stad, eller rättare sagt en helt ny värld, byggs borde jordens bygglagar gälla fast det handlar om Mars. Och det är ju allmänt känt att de som bygger allt nytt rätt och tillgängligt från början, på sikt sparar pengar och får en mycket bättre innomhus- och utomhusmiljö som är användbar för alla.
 
När planeten Jorden började bebyggas av människan för många miljarders miljoner år sedan tänkte man ju inte på tillgänglighetsfrågan utan bosatte sig i grottor, byggde trappor och hade allt för smala passager i tältöppningar. Man tänkte inte på armstöd och godkända mått utan grävde ett hål i marken som toalett, hade inget hörselhjälpmedel vid samankomsterna kring lägerelden och papyrusrullar och runstenar är inte lämplig tillgänglig information. När planeten Mars nu ska bebyggas får vi inte upprepa historiens misstag utan direkt tänka på tillgänglig fysisk miljö, information och kommunikation så allt blir användbart för alla. Jag undrar förresten om projektet Mars One har anlitat en tillgänglighetskonsult. Jag borde kanske ta kontakt med dem och följa med när de första människorna beräknas lämna jorden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0