Smågatsten

Jag hatar smågatsten. Och då menar jag att jag VERKLIGEN hatar smågatsten. Det spelar ingen roll hur mycket de som bestämmer över hur stadens gator och torg ska se ut försäkrar att de lägger stenarnas platta sida uppåt. Det spelar ingen roll hur mycket fogmaterial de lovar att fylla i mellan stenarna. under alla dessa år som jag nu arbetat med tillgänglighet har jag varit på massor av möten och gått många stadsvandringar där jag, och andra från olika funktionshinderrörelser, påtalat våra problem att ta sig fram utan att någon lyssnar. Och när gågatorna och torgen med knöligt underlag i form av farligt uppstickande stenar, hål mellan gatstenen och spruckna stenar är klara är det inte funktionshinderrörelsen som klagar mest. Alla kvinnor med högklackade skor vrickar fötterna och männen som ska ut och resa fastnar med väskan på hjul.
På min hemmaplan i Gävle har man de senaste åren gjort tre stora ombyggnationer av stadsmiljön. För det första utanför tågstationen där både massor av smågatsten och ett gångfartsområde byggdes. Ett område som de flesta i dag erkänner att det inte blev bra. För det andra byggdes Stortorget om, och återigen var det smågatsten som gällde och rubrikerna i media har varit många om folk som snubblar, fastnar och vrickar fötterna. Nu, för tredje gången förnyar man stan med gågator och för tredje gången är det smågatsten som gäller.
 
Nyligen såg jag att trenden med smågatsten även flyttat inomhus. I ett av Gävle centrums varuhus har någon roat sig med att klistra upp en matta på golvet (se bilden nedan).
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0