Arbetsmarknads- och näringslivsdagarna i Uppsala

Den 3-4 april arrangeras årets Arbetsmarknads- och näringslivsdagar i Uppsala. För första gången är jag med, och naturligtvis kan jag inte åka på denna stora konferens och bara sitta tyst. Jag vill självklart lyfta funktionshinderfrågan. När det gäller arbetsmarknadsfrågan är det oerhört viktigt eftersom omkring 50 procent av personer med funktionsnedsättning befinner sig i arbetslöshet. När det gäller näringslivsfrågan är den superaktuell just nu eftersom regeringens lagförslag om att otillgänglighet ska undanta företag med mindre än tio anställda. Det betyder att över 90 procent Sveriges företag inte behöver bry sig om ifall de utestänger personer som exempelvis använder rullstol eller rullator. Regeringen kritiseras nu hårt från en enad och mycket upprörd funktionshinderrörelse eftersom mer eller mindre hela det privata näringslivet undantas.
 
Arbetsmarknads- och näringslivsdagarna börjar, som sagt, inte förrän imorgon. Men för min del börjar påverkansarbetet redan nu. I dag publicerar nämligen Uppsala Nya Tidning en debattartikel om arbetsmarknadsfrågan som jag och Kristian Cornell har skrivit. Personligen hoppas jag kunna påverka och försöka bygga många nya spännande kontakter under Uppsaladagarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0