Påverkar i vardagen

Det är ingen nyhet att jag alltid har tillgänglighetsfrågan med mig i allt jag gör. Bara genom att naturligt ha med funktionshinderpolitik i min vardag gör att jag, ibland utan att planera det, påverkar. I morse ringde väckarklockan 06.00 eftersom jag hade ett tåg att passa till Stockholm. Två timmar senare hade jag redan hunnit påverka tre gånger.

Det började med mitt Twittrande om att jag och DHR inte gillar regeringens nya lagförslag att tillåta nybyggda vindsvåningar och andra studentlägenheter som är otillgängliga för personer med nedsatt rörelseförmåga. Plötsligt svarade självaste Stefan Attefall på mitt Twittrande och jag fick chansen att framföra mina åsikter direkt till bostadsministern.

Vid tågstationen i Gävle finns en ganska stor parkering. Tre av de närmaste parkeringsplatserna är reserverade för dem som har tillstånd att stå på handikapplats. När jag kom med min bil var endast en av platserna ledig. Jag parkerade och upptäckte samtidigt att bilarna på de andra handikapplatserna saknade tillstånd. De stod med motorerna igång för att hämta eller lämna någon, men när de såg mig lasta ur rullstolen körde de iväg direkt och ställde sina bilar längre bort.

Inne på tågstationen köpte jag kaffe och satte mig för att vänta på tåget. Plötsligt kom det fram en tjej, presenterade sig och sa att hon gjorde en enkätundersökning på uppdrag av Jernhusen som äger landets tågstationer. Jag fick en penna och ett papper där en hel del frågor skulle besvaras. Självklart fokuserade jag på tillgänglighetsfrågan och berättade för Jernhusen hur de kan göra Gävles tågstation bättre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0