X-trafik arbetar med tillgänglighet

Jag skulle egentligen ha skrivit om detta för länge sedan, men min tid har inte räckt till. I dag har jag däremot några minuter över och måste därför passa på att ge X-trafik lite beröm. Ofta bråkar jag på utövare av kollektivtrafik. Det kryllar av otillgängliga bussar och tåg, dåligt bemötande från chaufförer och tågpersonal samt brister i tillgänglig information. Trots lagstiftning om tillgänglighetskrav sedan massor av år tillbaka använder rörelsehindrade, som exempelvis jag, allt för ofta särlösningar som färdtjänst eftersom ordinarie kollektivtrafik inte fungerar. Blinda, synskadade, döva, hörselskadade, personer med läs- och skrivsvårigheter och/eller personer med svårighet att orientera sig har också oftast stora problem när tillgänglig information saknas.
 
Allt är förstås inte guld och gröna skogar när det gäller kollektivtrafiken här hos mig i Gävle, men jag blev riktigt glad när X-trafiks tidning dök upp i min brevlåda i december. Det är egentligen inget annat en ett "reklamblad" om X-trafik, men de har gjort informationen som en tidning med artiklar, ledare av förvaltningschefen, julpyssel, notiser och ett korsord. Det är bara en serie och TV-tablån som saknas för att få kallas en "riktig" tidning. På min brevlåda sitter ett rejält klistermärke som förklarar att jag inte vill ha reklam, men som tur var sorterade brevbäraren in X-trafiks reklamtidning i vanlig post.
 
Eftersom Gävles stadsbussar, och busshållplatserna, är hyfsat tillgängliga väljer jag allt oftare att ta bussen istället för färdtjänstaxi. Jag har med andra ord till och med tvingats lära mig lite om olika busslinjer och tidtabeller. Kanske var det därför jag började bläddra i Xtrafiks "reklamtidning". Det blev en mycket glädjande läsning. Förutom att jag kunde läsa att de kör sina bussar och tåg 480 varv runt jorden eller 19 miljoner kilometer varje år kunde jag läsa om flera positiva tillgänglighetsåtgärder. Istället för en egen "handikappbilaga" får personer med funktionsnedsättning naturligt information om färdtjänst, integrerat i all annan information om öppettider och resor. Men det bästa av allt är X-trafiks lista över allt nytt som hänt under 2013. Det handlar om 18 punkter där fyra direkt handlar om positiva tillgänglighetsåtgärder.
 
1. Tillgänglighetsguide på hemsidan.
2. Hållplatsutrop på alla bussar i länet.
3. Tydligare destinationsskyltar på bussarna i Gävle.
4. Hållplatser som är tillgänglighetsanpassade.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0