Många pratar om tillgänglighet

I dag är det Miljöpartiets dag och det hade varit intressant att höra språkröret Åsa Romson live. Men jag får titta via webben eftersom jag är på väg hem i eftermiddag. Det har varit några intensiva och omtumlande, men roliga och lärorika dagar. Nu är min "Almedalenkvot" fylld och det är dags för andra personer från DHRs förbundsstyrelse att ta över staffettpinnen och bevaka personer med funktionsnedsättnings rättigheter de återstående dagarna.

Något jag reflekterat över, under mina dagar här på Gotland, är alla som hävdar att just deras åsikt/metod löser "alla" problem, ger en positiv boost och skapar tillväxt. Gör så här så får du mer mediapublicitet, Gör så här så får du fler ut på arbetsmarknaden, Gör så här så löser vi bostadsbristen, Gör så här så får alla en bättre skola, Gör så här så får vi bättre hälsa/sjukvård, Gör så här så... Tänk vilket bra land vi haft om alla bara gjorde som man ska, hur nu det är? Personligen har jag framfört min åsikt/metod i flera dagar som löser "alla" problem, ger en positiv boost och skapar tillväxt. Det handlar naturligtvis om att göra sin verksamhet mer tillgänglig för fler.

Visste du att Svensk Handel räknat ut att personer med funktionsnedsättning generellt gör av med 53 000 kronor i detaljhandeln varje år? Många påstår att 15 procent av Europas befolkning har en funktionsnedsättning, strax över en miljon personer finns i Sverige. Det blir mycket pengar som köpmän/näringlivet kan ta del av om det finns en ramp vid huvudentrén. Alla kaffelatté-mammor med barnvagn som shoppar besöker naturligtvis helst en butik där barnvagnen enkelt kan följa med in. Nu är det 40-talisterna som går i pension. De kallas för "den krävande generationen" och det sägs att de ekonomiskt har det ganska bra. Statistiken säger att det lever omkring två miljoner pensionärer i Sverige och tänk när 40-talisterna kommer med sina arméer av rullatorer. De kommer handla hos de köpmän/näringsliv som har en ramp.

Sedan 2007 arbetar jag heltid med att, nästan dagligen, hjälpa kommuner, landsting, myndigheter, företag och föreningar att skapa tillväxt genom att göra verksamheter mer tillgängliga för fler. Det finns i dag flera exempel på de som satsat och därmed ökat sin omsättning radikalt. I Almedalen har jag naturligtvis inte kunnat bevaka allt, men jag har varit på flera seminarier och pratat med många spännande människor om att mer tillgänglighet faktiskt gör skillnad - till och med i plånboken.

Tyvärr kan jag dock konstatera att om inte jag, och alla andra från olika funktionshinderorganisationer, varit här, hade tillgänglighetsfrågan inte lyfts. Många pratar om hur besöksnäringen, kommunerna, restauranger och hotell, kulturen.... Ja, egentligen om hur alla ämnesområden kan skapa tillväxt. Men få, knappt några, har ännu förstått vad tillgänglighetsåtgärder kan göra. Det betyder att nu har DU chansen. Börjar du arbeta med tillgänglighetsfrågan i dag ligger du snart hästlängder före alla andra i din bransch. Låt dina konkurrenter stå där med långnäsa när barnfamiljer med barnvagn, pensionärer med rullatorer och personer med funktionsnedsättning kommer som kunder till dig.

























Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0